dabika mag2

آمونیاک در رنگ مو

1402-01-17
7:44 ب.ظ

آمونیاک قلیایی است که برای افزایش سطح pH مو در طول فرآیند رنگ‌کردن استفاده می‌شود و به باز کردن کوتیکول‌ها (لایه بیرونی موها) کمک می‌کند به طوری که رنگ در قشر مو (لایه داخلی) نفوذ کند. به عبارت ساده، آمونیاک یک عامل برای جذب و ماندگاری بیشتر رنگ مو است. با این حال، آمونیاک، اثرات سوء خود را به همراه دارد. در درازمدت، این ماده به قشر مو آسیب می‌زند و موها را به دلیل از دست دادن استحکام کششی، زبر و ضعیف می‌کند. همچنین باعث خاکستری شدن مو می‌شود زیرا کوتیکول دیگر به اندازه کافی برای نگه داشتن ملانین (رنگ طبیعی مو) مناسب نیست.

 

 

اثرات خطرناک آمونیاک در رنگ مو

  • هنگامی‌که آمونیاک در آب حل می‌شود، هیدروکسید آمونیوم را تشکیل می‌دهد که یک محرک بالقوه پوست است. در تماس با پوست می‌تواند باعث سوختگی پوست، سوزش بینی و چشم شود.
  • هنگامی‌که رنگ آمونیاکی به طور مکرر استفاده شود، به کوتیکول آسیب می‌رساند و باعث می‌شود رطوبت مو از بین برود. این امر باعث وز، خشکی و شکننده شدن موها می‌شود.
  • این احتمال وجود دارد که آمونیاک از طریق پوست سر وارد جریان خون شود. بخارات آمونیاکی که متخصصان سالن در معرض آن هستند می‌تواند باعث مشکلات ریوی، سینوس‌ها، عفونت گلو و چشم شود.
  • آمونیاک نفوذیافته، آمینواسیدی به نام تیروزین را در مو از بین می‌برد. تیروزین تولید ملانین (رنگدانه مو) را تنظیم و به مو کمک می‌کند رنگ (جدید یا قدیمی) را حفظ کند. هنگامی‌که تیروزین از بین می‌رود، در نهایت توانایی موها برای نگه داشتن هر رنگی به خطر می‌افتد.
  • آمونیاک می‌تواند برای اکوسیستم نیز مضر باشد و به محصولات زراعی، جنگل‌ها آسیب رسانده و برای گونه‌های آبزی خطرناک است. مولکول‌های آمونیاک ریز هستند و به سرعت تبخیر می‌شوند. این تبخیر باعث ایجاد بوی تند می‌شود.

آیا همه رنگ‌های مو آمونیاک دارند؟

در گذشته، رنگ آمونیاکی تنها گزینه برای رنگ کردن موها بود. اما امروزه تعدادی رنگ موی بدون آمونیاک وجود دارد. در حالی که رنگ موهای مبتنی بر آمونیاک می‌تواند ماندگاری طولانی داشته باشد (از این رو رنگ موی دائمی ‌نامیده می‌شود)، رنگ موهای بدون آمونیاک برای مو و پوست ملایم‌تر است. اگر پوست سر بسیار حساسی دارید، ممکن است رنگ موی ارگانیک را انتخاب کنید.

 

 

 

 

 

 

توجه داشته باشید:

رنگ موی بدون آمونیاک طبیعی یا ارگانیک نیست. آنها فاقد آمونیاک هستند، اما ممکن است حاوی قلیاهای دیگری مشابه آمونیاک باشند.

رنگ‌های بدون آمونیاک حاوی چه موادی هستند؟

رنگ موی بدون آمونیاک از مونواتانول ‌آمین که حاوی الکل است استفاده می‌کند که با غلظت کمتر و در ترکیب با روغن‌های نرم‌کننده اضافه می‌شود تا آسیب کمتری به مو وارد کند.
کوکامید و آمینو متیل ‌پروپانول اشکال دیگر جایگزین آمونیاک هستند. رنگ موهای حاوی چنین موادی را می‌توان رنگ‌های دائمی ‌بدون آمونیاک یا رنگ موی نیمه دائمی‌ نامید. رنگ موهای بدون آمونیاک گاهی اوقات رنگ موی نیمه‌دائمی‌ نامیده می‌شود. آنها برای نتایج طولانی مدت، کوتیکول را باز نمی‌کنند. در عوض، لایه بیرونی تارهای موی را با رنگ می‌پوشانند.

رنگ موی دائمی ‌رنگ موی نیمه دائمی ‌رنگ موی نیمه دائمی

رنگ‌های مو حاوی آمونیاک، کوتیکول‌های مو را برای نفوذ رنگ باز می‌کنند. رنگ‌های مو حاوی جایگزین‌های آمونیاک مانند اتانول آمین، کوتیکول‌های مو را باز نمی‌کنند، بلکه تارهای مو را با رنگ می‌پوشانند.

 

مزایای رنگ بدون آمونیاک

  • باعث تحریک و خارش پوست سر نمی‌شود.
  • سلامت موها را از بین نمی‌برد زیرا رنگ موهای بدون آمونیاک به کوتیکول موها آسیب نمی‌زنند.
  • بدون بوی تند و تحریک حواس.
  • از آنجایی که ملانین مو از بین نمی‌رود، موها می‌توانند روی هر رنگی ماندگاری بیشتری داشته باشند.

و در آخر

دیگر لازم نیست از آرزوی رنگ کردن موهای خود با رنگ مورد علاقه  چشم‌پوشی کنید. گزینه‌های زیادی برای رنگ مو وجود دارد که بدون آمونیاک، ارگانیک و ملایم با پوست سر  هستند. از یک روتین خوب مراقبت از مو، استفاده از شامپو و نرم کننده‌ برای موهای رنگ شده استفاده کنید. قبل از استفاده از رنگ مو، در صورت داشتن هر گونه بیماری پوست سر، با پزشک  مشورت کنید.