dabika mag2

استفاده موثر از سرم ویتامین C

1402-01-07
11:49 ق.ظ

ویتامین C باید بخشی از روتین مراقبت از پوست همه افراد باشد، صرف نظر از سن یا نوع پوست. ویتامین C به عنوان یک آنتی‌اکسیدان از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد آسیب‌رسان ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، محافظت می‌کند. همچنین برای تشکیل کلاژن حیاتی است که به حفظ استحکام و کشسانی پوست کمک می‌کند.
ویتامین C باید به درستی فرموله شود تا موثر باشد، در غیر این صورت ممکن است هیچ تاثیری نداشته باشد یا حتی می‌تواند باعث آسیب شود. اشکال مختلفی از ویتامین C وجود دارد، اما اسید ال اسکوربیک موثرترین است که به سرعت جذب می‌شود.

 

نکات مهم درمصرف سرم ویتامین C

ویتامین C یک مولکول بسیار ظریف و ناپایدار است که استفاده صحیح از آن باعث دریافت فواید کامل آن می‌شود. در اینجا به نحوه استفاده صحیح از سرم ویتامین C می‌پردازیم:

انجام پچ تست

اگرچه تحریک شدن پوست با ویتامین C دور از انتظار است، اما همیشه باید قبل از استفاده، یک تست پچ انجام دهید. این تنها راه برای تعیین واکنش پوست شما به سرم است. اگر پوست شما حساس است، از محصولات حاوی اسید ال اسکوربیک اجتناب کنید. محصولات دارای منیزیم آسکوربیل فسفات ممکن است کمتر باعث تحریک شوند. 1 قطره از سرم ویتامین C را روی قسمت کوچکی از مچ دست خود بمالید. از آنجایی که پوست در این قسمت حساس است، احتمالاً متوجه واکنش به ویتامین C می‌شوید. 24 ساعت صبر کنید در صورت بروز بثورات، قرمزی یا کهیر مصرف را قطع کنید. اگر اینطور نیست، می‌توانید از ویتامین C روی صورت خود استفاده کنید.

 

 

• اگر واکنشی به ویتامین C دارید، از آن به عنوان بخشی از برنامه روزانه مراقبت از پوست خود استفاده نکنید و این مورد را با پزشک یا متخصص پوست خود در میان بگذارید.
• اگر از AHA‌ها و BHA‌ها مانند اسیدهای گلیکولیک، سالیسیلیک یا لاکتیک نیز استفاده می‌کنید، چند دقیقه قبل از استفاده از سرم ویتامین C صبر کنید در غیر این صورت ممکن است پوست را تحریک کند.

زمان استفاده

برای استفاده از سرم در صبح یا قبل از خواب برنامه‌ریزی کنید. از آنجایی که پوست می‌تواند ویتامین C زیادی را در روز جذب کند، کافی است آن را یک بار در روز استفاده کنید. تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید آن را بخشی از روتین مراقبت از پوست صبح خود کنید و به یاد داشته باشید که بعد از استفاده از سرم از ضد آفتاب استفاده کنید. اگر ترجیح می‌دهید سرم را شب استفاده کنید، آن را قبل از استفاده از مرطوب کننده شبانه خود بزنید.
نکته: اگر مرطوب کننده شبانه شما حاوی رتینوئید است، تا زمانی که پوست شما را تحریک نکند، می‌توانید آن را همراه با سرم استفاده کنید. تحقیقات نشان داده است که ویتامین C همراه با رتینول ظاهر پیری پوست را بهبود می‌بخشد.

نحوه استفاده

صورت خود را با یک پاک‌کننده ملایم بشویید. آب خنک را روی صورت خود بپاشید و مقداری پاک‌کننده به اندازه یک سکه را به طور مساوی روی صورت خود پخش کنید. با نوک انگشتان برای حدود 30 ثانیه آن را به آرامی ‌روی پوست خود ماساژ دهید. سپس با آب بشویید.

 

نکات مهم در استفاده از سرم ویتامین C

  • از پاک‌کننده‌ی مخصوص نوع پوستتان استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر پوست حساسی دارید، از پاک‌کننده‌های بدون عطر و بدون الکل استفاده کنید.

 

  • پوست خود را خشک کنید و تونر را روی صورت خود بزنید. صورت خود را با یک حوله تمیز خشک کنید و اگر از تونر استفاده می‌کنید، یک تکه پنبه را به تونر صورت آغشته کنید. پنبه را به طور یکنواخت روی صورت خود بکشید، اما از زدن تونر دور چشم خودداری کنید. قبل از استفاده از سرم ویتامین C، اجازه دهید تونر جذب شود.

 

  • اگر پوست چرب دارید و از تونر حاوی بنزوئیل‌پراکسید استفاده می‌کنید، قبل از استفاده از سرم حداقل 5 دقیقه صبر کنید. مخلوط‌کردن بنزوئیل‌پراکسید با ویتامین C می‌تواند از عملکرد موثر سرم، جلوگیری کند.

 

  • از قطره‌چکان در سرم استفاده کنید و 2 تا 3 قطره سرم ویتامین C را روی انگشتانتان بریزید و روی گونه‌ها و پیشانی خود بمالید. سرم را به طور مساوی روی بقیه صورت خود ماساژ دهید.

 

  • 5 تا 10 دقیقه قبل از استفاده از مرطوب کننده صبر کنید. قبل از استفاده از یک محصول مراقبت از پوست، به سرم فرصت دهید تا به پوست شما نفوذ کند. هنگامی‌ که سرم جذب شد، به آرامی ‌مرطوب‌کننده را روی صورت خود ماساژ دهید.

 

  • اگر صبح‌ها آرایش صورت را انجام می‌دهید، برای محافظت از پوست خود از مرطوب‌کننده‌های روزانه حاوی SPF استفاده کنید.

 

  • از آنجایی که ویتامین C به محافظت از پوست شما در برابر آلودگی، اشعه ماوراء بنفش و رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند، بهتر است از آن در صبح استفاده کنید تا عصر.

 

  • به عنوان یک قاعده کلی، محصولات مراقبت از پوست معمولاً از نظر قوام باید از «رقیق‌ترین» تا «غلیظ‌ترین» استفاده شوند.

 

  • موردی که در مورد سرم‌های ویتامین C خوب است این است که می‌توان آنها را به عنوان یک لایه‌ی پایه، زیر هر محصولی استفاده کرد، زیرا سرم‌های با کیفیت هرگز احساس چسبندگی نمی‌دهند.

سرم ویتامین C و اسید هیالورونیک

اگر می‌خواهید سرم اسید هیالورونیک و ویتامین C را با هم استفاده کنید، باز هم قانون از رقیق‌ترین تا غلیظ‌ترین برقرار است. سرم اسید هیالورونیک ممکن است کمی ‌غلیظ و قوام ژل مانندی داشته باشد، بنابراین آن را بعد از سرم ویتامین C و قبل از مرطوب کننده استفاده کنید و مطمئن شوید که قبل از استفاده از سرم‌های بعدی، به هر کدام زمان بدهید تا جذب شوند. شما همچنین باید مطمئن شوید که محصولات شما قبل از شروع روتین آرایش خود در پوست شما نشسته است.

سرم ویتامین C و رتینول

در حالی که هم سرم ویتامین C و هم رتینول می‌توانند ترکیبات فوق‌العاده مؤثری برای مراقبت از پوست باشند، اما باید مراقب استفاده همزمان از آنها باشید، زیرا می‌تواند باعث تحریک پوست شوند. در حالت ایده‌آل، باید مصرف ویتامین C و رتینول را جدا کرده و در ساعات مختلف روز از آنها استفاده کنید. (مثلاً: از سرم ویتامین C در صبح و از رتینول در شب استفاده کنید.)
البته، برخی از افراد می‌توانند بدون اینکه حساسیتی را تجربه کنند، از این دو به همراه هم استفاده کنند – اگرچه توصیه نمی‌شود. اگر می‌خواهید آنها را با هم استفاده کنید، فقط مطمئن شوید که 30 دقیقه بین مصرف صبر کنید تا سرم ویتامین C به درستی جذب شود. (همیشه باید ابتدا سرم ویتامین C را بمالید.)

 

 

 

سرم ویتامین C و نیاسینامید

هم ویتامین C و هم نیاسینامید می‌توانند روی پوست شما معجزه کنند و خوشبختانه به زیبایی با هم کامل می‌شوند. نیاسینامید یک فرم محلول در آب و فرم فعال ویتامین B3 است که مزایای مختلفی برای تقویت پوست مانند افزایش تولید کلاژن و آبرسانی بیشتر دارد. همچنین می‌تواند با‌ هایپرپیگمانتاسیون مبارزه کند و التهاب را آرام و تسکین دهد. هنگامی‌که این جفت با هم استفاده می‌شوند، می‌تواند نشانه‌های پیری و ناراحتی روی پوست را به روشی قدرتمند مورد هدف قرار دهند. برخی از محصولات حاوی نیاسینامید و ویتامین C هستند که ترکیب آن را در روتین مراقبت از پوست شما آسان می‌کند. با این حال، اکثر متخصصان پوست توصیه می‌کنند که این دو ماده را از هم جدا نگه دارید. برای استفاده دوتایی، از رقیق‌ترین تا غلیظ‌ترین محصولات را استفاده کنید.

سرم ویتامین C و ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب همیشه باید در روتین مراقبت از پوست شما گنجانده شود. اگر می‌خواهید پوست خود را سالم و شفاف نگه دارید، این محصول غیرقابل حذف است. کرم ضد آفتاب مورد علاقه خود را به عنوان آخرین مرحله قبل از آرایش استفاده کنید.
ممکن است پس از قرار گرفتن در معرض مکرر چند محصول جدید، واکنش پوستی ایجاد شود، بنابراین بهتر است محصولات جدید را یکی یکی با فاصله چند هفته به پوستتان معرفی کنید.

 

 

تعداد دفعات استفاده

سرم ویتامین C (و به طور کلی همه سرم‌ها) زمانی بیشترین تاثیر را دارند که پوست شما به درستی لایه‌برداری شود. تجمع سلول‌های مرده پوست به دلیل عدم لایه‌برداری می‌تواند نفوذ محصولات را دشوار کند. با این حال، به خاطر داشته باشید که لایه‌برداری می‌تواند حساسیت ایجاد کند – به خصوص اگر از یک لایه‌بردار شیمیایی حاوی اسیدهایی مانند AHA و BHA استفاده می‌کنید، بنابراین حتما از سرم ویتامین C و لایه‌بردارها در ساعات مختلف روز استفاده کنید. مثلا سرم ویتامین C خود را هر روز صبح و از AHA‌ها و BHA‌های خود در شب چند بار در هفته استفاده کنید.

نکات مهم در استفاده از سرم ویتامین C

این نکات را همواره برای استفاده از سرم ویتامین C در ذهن داشته باشید:
سرم ویتامین C به طور معمول یک یا دو بار در روز استفاده می‌شود. یک قانون مهم این است که حتما پوست را پاکسازی و تقویت کنید، از سرم ویتامین C استفاده کنید و سپس مرطوب کننده بزنید. محصولات مراقبت از پوست را حتما با دست‌های تمیز استفاده کنید.
می‌توان آن را به طور ایمن با سایر مواد فعال استفاده کرد، اگرچه استفاده در کنار محصولات حاوی نیاسینامید ممکن است اثر ویتامین C را کم کند.
تحقیقات نشان داده است که ترکیبی از تیروزین، روی و ویتامین C باعث ایجاد فراهمی‌زیستی می‌شود که اثر ویتامین C را 20 برابر بیشتر از ویتامین C به تنهایی افزایش می‌دهد.
حتماً تاریخ مصرف محصول خود را بررسی کنید. اگر محصول تیره یا تغییر رنگ داده باشد، ویتامین C احتمالا اکسید شده است. اگرچه استفاده از این محصول هنوز ایمن است، اما دیگر مزایای مشابهی ندارد.

نگهداری ویتامین C

پایداری سرم تحت تأثیر دو نکته است: فرمولاسیون محصول و بسته بندی.
باید اطمینان حاصل کنید که محصول دارای فرمولاسیون بدون آب است و بطری باید مات و هوابند باشد. بعد از استفاده درب محصول را کامل ببندید و دور از نور خورشید نگه دارید.

 

 

 

و در آخر

ویتامین C می‌تواند به بهبود لک‌ها، کاهش‌ هایپرپیگمانتاسیون کمک کند و به پوست شما درخشندگی بی‌نظیری بدهد. ثبات استفاده نکته کلیدی برای حداکثر اثر است، بنابراین آن را به روشی که برای شما منطقی است به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید. برخی از افراد آن را صبح‌ها استفاده می‌کنند تا از خواص محافظتی‌اش در برابر اشعه ماوراء بنفش بهره ببرند، در حالی که برخی دیگر دریافتند که بهترین عملکرد را به عنوان سرم شب دارد. برخی دیگر آن را دو بار در روز استفاده می‌کنند.

اگر در میان استفاده از سرم شروع به احساس سوزش یا ناراحتی کردید، مصرف را قطع و به پزشک مراجعه کنید.