dabika mag2

بارداری و تغییرات پوستی

1401-12-15
5:48 ب.ظ

دوران بارداری برای بعضی از زنان، پوستی درخشان، گونه‌های گلگون و موهایی براق به ارمغان می‌آورد. با این حال، برخی دیگر ممکن است تغییرات پوستی ناخوشایندی را تجربه کنند. این عوارض می‌تواند آکنه، لکه‌های تیره و ترک‌های پوستی باشد.
در اینجا برخی از مشکلات رایج پوستی در دوران بارداری، به همراه نکاتی کاربردی برای مدیریت آن‌ها، آورده شده است.

 

آکنه در بارداری

افزایش جریان خون و تولید چربی باعث درخشش پوست در دوران بارداری می‌شوند. این درخشندگی گاهی اوقات با مشکلاتی همراه است، زیرا افزایش تولید روغن می‌تواند منجر به آکنه شود. در این‌ مورد، تمیز نگه داشتن پوست بسیار موثر است. اما باید از استفاده برخی محصولات مراقبت از پوست و آکنه در دوران بارداری اجتناب کرد:

  • داروهای تجویزی ضد آکنه ایزوترتینوئین و ترتینوئین می‌توانند باعث نقص مادرزادی شوند و هرگز نباید در دوران بارداری استفاده شوند.
  • از اسکراب‌های ساینده یا لایه‌بردارها خودداری کنید زیرا می‌توانند پوست حساس را تحریک کنند.
  • به طور کلی اکثر پاک‌کننده‌ها و درمان‌های آکنه بدون نسخه برای استفاده در دوران بارداری بی‌خطر هستند، اما بهتراست با پزشک خود مشورت کنید. خبر خوب این است که آکنه معمولا مدت کوتاهی پس از زایمان از بین می‌رود.

 

ایجاد لکه‌های تیره در دوران بارداری

افزایش طبیعی ملانین در دوران بارداری باعث ایجاد نواحی تیره پوست به خصوص روی صورت می‌شود. برای به حداقل رساندن این لکه‌ها، موارد زیر را رعایت کنید:

  • هنگامی که در زیر نور آفتاب هستید، حتما از ضدآفتاب استفاده کنید یا کلاه بپوشید.
  • مدت زمانی که در آفتاب می‌گذرانید را کاهش دهید. ازبیرون رفتن در ساعات اوج تابش، بین 10 صبح تا 2 بعدازظهر خودداری کنید. این زمانی است که پرتوهای خورشید در مستقیم‌ترین حالت به سطح زمین می‌تابند.

بیشتر این نواحی قهوه‌ای رنگ با گذشت زمان (اغلب در عرض چند ماه پس از زایمان)، محو می‌شوند.

ترک‌های پوستی در بارداری

اگرچه اکثر خانم‌ها انتظار دارند که در دوران بارداری ترک‌های پوستی روی شکم خود داشته باشند، اما بسیاری از دیدن این خطوط صورتی یا قرمز روی سینه، باسن و ران‌های خود تعجب می‌کنند.
در واقع، ترک‌های پوستی می‌توانند در هرجایی که رشد سریع و کشیده شدن پوست وجود دارد، رخ دهند. متأسفانه، هیچ روش ثابت شده‌ای برای جلوگیری یا از بین بردن ترک‌های پوستی وجود ندارد.
لکه‌ها به مرور زمان محو می‌شوند و با استفاده از مرطوب‌کننده می‌توان هرگونه تحریک را کاهش داد.

 

رگ‌های عنکبوتی و واریس در بارداری

رگ‌های عنکبوتی از تغییرات هورمونی و افزایش حجم خون در دوران بارداری به وجود می‌آیند. آنها به صورت رگه‌های قرمز ریز روی صورت، گردن و بازوها ظاهر می‌شوند. قرمزی پوست پس از تولد نوزاد محو می‌شود.
وریدهای واریسی به دلیل فشار و وزن رحم ‌است که رگ‌ها را فشرده می‌کند. این باعث کاهش جریان خون در قسمت پایین بدن می‌شود. سیاهرگ‌های پا متورم، دردناک و کبود می‌شوند. رگ‌های واریسی را می‌توان در فرج، واژن و راست روده (بواسیر) نیز یافت. به طور معمول، رگ‌های واریسی پس از زایمان از بین می‌روند.

 

خارش پوست در بارداری

خارش پوست به خصوص در فصل زمستان که پوست خشک است و به راحتی تحریک می‌شود، شایع است. برخی از زنان دچار جوش یا برجستگی‌های خارش‌دار می‌شوند که ناشی از شرایط مختلف است. اگرچه بیشتر آنها تحریک‌کننده هستند تا خطرناک ما همیشه با پزشک خود در مورد هرگونه مشکل مشورت کنید.

 

رشد مو در بارداری

هورمون‌های بارداری می‌توانند رشد مو را افزایش دهند. بسیاری از خانم‌ها متوجه می‌شوند که موهایشان ضخیم‌تر و سالم‌تر است. گاهی اوقات این هورمون‌ها باعث رشد مو در نقاط دیگر نیز می‌شوند، مانند روی صورت یا گردن.

اگر متوجه رشد بیش از حد مو در مکان‌های جدید شدید، با پزشک خود مشورت کنید. اکثر روش‌های حذف مو در بارداری بی‌خطر هستند. این روش‌ها شامل اپیلاسیون، موچین و اصلاح می‌باشند. رشد موهای شما حدود 6 ماه پس از زایمان به حالت عادی باز می‌گردد.