dabika mag2

برنامه‌ریزی برای یک روتین پوستی ساده

1401-10-15
1:01 ب.ظ

اگر در مورد چگونگی تنظیم یک روتین مراقبت از پوست مطمئن نیستید یا به دنبال یادگیری اصول اولیه هستید، این راهنمای تخصصی را تا انتها بخوانید. وقت گذاشتن برای مراقبت از پوست نه تنها دیگر یک حرکت تجمالاتی نیست؛ بلکه، به دلایل بسیاری، یک ضرورت است. اگرچه هر فرد با توجه به نوع پوست، مشکلات و نگرانی‌ها، اهداف مراقبتی متفاوتی دارد اما قوانین خاصی وجود دارد که به طور کلی در تمام روتین‌های پوست باید انجام شود. این‌ قوانین به عنوان اصول اولیه شناخته می‌شوند. اگر در مورد چگونگی تنظیم یک روتین مراقبت از پوست مطمئن نیستید، یا می‌خواهید اصول اولیه را رعایت کنید، این راهنمای مبتدی مناسب شماست.
روتین مراقبت از پوست خود را ساده نگه دارید اما در هر شرایطی به آن پایبند باشید.
مهم‌ترین توصیه مراقبت از پوست، ساده نگه داشتن آن است. در ابتدا اصول را در نظر بگیرید و سپس هر طور که احساس نیاز می‌کنید موارد دیگر را به آن اضافه کنید.
اصول اولیه همیشه شامل سه مرحله زیر می‌باشد که باید به ترتیب زیر انجام شود:

 

 

مراحل روتین پوست ساده

مرحله 1: پاکسازی

قاعده کلی در مورد پاکسازی صورت این است که این کار را دو بار در روز، یک بار در صبح، یک بار در عصر انجام دهید. یک استثنا رایج برای قانون دو بار شستشوی صورت در روز وجود دارد و آن داشتن پوست خشک است. اگر پوست خشکی دارید، استفاده از آب معمولی در صبح اشکالی ندارد.
با این حال، تمیز کردن پوست در شب هرگز نباید نادیده گرفته شود. در پایان روز، مهم است که پوستتان بشویید تا نه تنها محصولات مراقبت از پوست و آرایشی که در صبح استفاده می‌کنید، بلکه چربی اضافی، عرق، سلول‌های مرده پوست، آلاینده‌ها و سایر مواد زائد جمع‌شده روی پوست را نیز پاک کنید.
کارشناسان می‌گویند هنگام انتخاب یک پاک کننده صورت، افراد مبتدی باید یک پاک‌کننده ملایم و رطوبت‌رسان را انتخاب کنند. علاوه بر این، به دنبال محصولی باشید که بدون عطر، دارای حداقل مواد تشکیل دهنده (برای جلوگیری از تحریک) و دارای سرامید و گلیسیرین برای بازیابی و حفظ سد پوستی باشد.

شستشو و پاکسازی پوست

مرحله 2: مرطوب‌کردن

در مرحله بعد، از یک محصول مرطوب کننده استفاده کنید. یک مرطوب‌کننده بدون روغن و عطر را توصیه می‌کنم، زیرا این مرطوب‌کننده در انواع پوست، از مستعد آکنه تا حساس، به خوبی قابل تحمل است. فراتر از این پارامترها، می‌توانید از این مرحله برای رفع نگرانی‌های خاص پوست با جستجوی مرطوب‌کننده‌ای که با ترکیبات اضافی فرموله شده است و نیازهای خاص را هدف قرار می‌دهد، استفاده کنید. فهرست کلی مواد مراقبت از پوست، بسیار طولانی و دائماً در حال تغییر است، با توجه به موضوع این مقاله، برخی از بهترین موادی که باید درباره مرطوب‌کننده‌ها بدانید آورده شده است:

هیالورونیک اسید: پوست را حجیم می‌کند و آب از دست رفته را بازیابی می‌کند.

سرامیدها: برای استحکام سد پوست و سلامت کلی (و برای کسانی که پوست خشک و اگزما دارند) مهم است.

ویتامین C: محافظت آنتی اکسیدانی و درخشندگی کلی پوست را فراهم می‌کند.

اگر پوست چرب یا مستعد آکنه دارید، فکر نکنید که این مورد شامل شما نمی‌شود؛ استفاده روزانه از مرطوب کننده برای انواع پوست ضروری است. شستشوی بیش از حد، بدون استفاده مناسب از مرطوب کننده در واقع باعث تولید بیش از حد چربی روی پوست ما می‌شود. مهم نیست که پوست شما چقدر چرب یا مستعد آکنه است، بدون آبرسانی مجدد خشک می‌شود و پوست خشک شده پوستی تحریک شده است.
با این حال، کسانی که پوست چرب دارند باید به دنبال مرطوب کننده‌های غیر کومدوژنیک باشند. اصطلاح غیرکومدوژنیک که روی برچسب برخی از محصولات دیده می‌شود، به این معنی است که مواد تشکیل دهنده منافذ را مسدود نمی‌کنند و باعث ایجاد جوش‌های بیشتر نمی‌شوند.

رطوبت رسانی پوست

مرحله 3: ضدآفتاب

کرم ضد آفتاب اولین خط دفاعی و محافظتی شما در برابر سرطان پوست است. اگر قرار بود هیچ کار دیگری برای پوست خود انجام ندهید، محافظت در برابر آفتاب مهمترین چیز است. کرم ضد آفتابی با SPF 30 یا بالاتر انتخاب کنید و آن را به عنوان آخرین مرحله در روتین پوست صورت خود، به طور روزانه (حتی زمانی که هوا ابری است) استفاده کنید.
دو نوع ضد آفتاب برای استفاده روزانه، وجود دارد: شیمیایی یا مواد معدنی (در برخی موارد، هر دو در یک فرمول ترکیب می‌شوند). کرم‌های ضد آفتاب معدنی به‌عنوان یک سپر عمل می‌کنند و به لطف ترکیباتی مانند اکسید روی یا دی‌اکسید تیتانیوم، مانع از نفوذ اشعه‌های خورشید به پوست می‌شوند. از سوی دیگر، ضد آفتاب‌های شیمیایی با جذب اشعه ماوراء بنفش، با استفاده از موادی مانند اکتوکریلن یا آووبنزون، از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کنند.
این سه مرحله شامل ساده‌ترین کارهایی است که شما باید روزانه برای پوست خود انجام دهید، اما در صورت نیاز می‌توانید مراحل دیگری را نیز به روتین مراقبتی خود اضافه کنید.

استفاده از ضد آفتاب

 

مرحله4: لایه‌برداری پوست

اضافه کردن این مرحله به عنوان یک مرحله اضافی یک یا دو بار در هفته با استفاده از اسیدهای آلفاهیدروکسی (AHAs) یا بتاهیدروکسی اسیدها (BHAs)، توصیه می‌شود. با این روش شما برای از بین بردن مواد اضافی روی سطح پوست عمل می‌کنید. همانند انواع کرم‌های ضد آفتاب، دو روش لایه‌برداری مختلف نیز وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها یکی را انتخاب کنید: فیزیکی و شیمیایی. AHA‌ها و BHA‌های ذکر شده، لایه بردارهای شیمیایی هستند و برای القای چرخش سلولی، افزایش تشکیل کلاژن و بهبود تیرگی بسیار عالی هستند. از طرف دیگر، لایه برداری فیزیکی باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست و چربی اضافی روی پوست از طریق اسکراب به صورت دستی می‌شود. پوست‌های حساس بهتر است از لایه‌بردارهای فیزیکی دوری کنند، زیرا می‌توانند پوست را تحریک کنند و باعث شکستگی عروق خونی شوند.

لایه برداری پوست با AHA و BHA

مرحله 5: استفاده از سرم پوستی

سرم‌های صورت، مواد موضعی با قدرت بالا و سبک هستند که با غلظت بالاتری از مواد فعال مانند ویتامین C و اسیدهیالورونیک، برای هدف قرار دادن نگرانی‌های خاص پوست فرموله شده‌اند. آن‌ها باید زیر مرطوب کننده استفاده شوند. برای ترتیب استفاده از محصولات روتین مراقبت پوستی یک قانون کلی وجود دارد و آن این است که محصولاتی با قوام کمتر را در لایه‌های زیرین محصولاتی با قوام بیشتر استفاده کنید که با توجه به این موضوع استفاده از سرم‌ها در زیر مرطوب کننده‌ها و محصولات روغنی خواهد بود.

سرم پوست

مرحله 6: ماسک صورت

همچنین می‌توانید یک ماسک صورت را به روتین خود اضافه کنید البته این کار را بیش از یک یا دو بار در هفته انجام ندهید. ماسک‌های صورت باید به صورت دوره‌ای روی پوست تمیز و خشک استفاده شوند. به دنبال ماسکی با هدف رفع نگرانی پوستی که در روز با آن مواجه هستید، باشید. نمونه‌های رایج عبارتند از ماسک‌های آب‌رسان، شفاف‌کننده، آرام‌بخش و روشن‌کننده.

ماسک صورت

این نکات مهم را به خاطر بسپارید:

تعداد محصول کمتر با تعهد استفاده بیشتر

همانطور که روتین مراقبت از پوست شما در حال توسعه است، شاید مهم‌ترین نکته‌ای که باید در حین استفاده از محصولات به خاطر بسپارید این باشد که تعداد محصول محدودی را با تعهد، استفاده کنید. کم کردن روتین پوستی و پایبندی به مواد فعال کلیدی و مهم، بسیار بهتر از انجام بیش از حد آن است. محصولاتی که ترکیبات زیادی ندارند و بدون عطر هستند را تهیه کنید و محصولات جدید را یکی یکی امتحان کنید تا بتوانید واکنش پوست خود را ببینید.

صبور باشید

اگرچه یک روتین جدید مراقبت از پوست، به نظر نمی‌رسد که فوراً کارساز باشد، بدانید که در مورد مراقبت از پوست، صبر و شکیبایی لازم است. اگر محصولی را دیدید که تاکید بر نتایج فوری داد، به آن‌ زیاد اعتماد نکنید. اثربخشی محصولات نیاز به مداومت در استفاده صحیح و صبور بودن شما دارد.

سعی نکنید که با تست‌های آزمون و خطا یک محصول را انتخاب کنید، اینکار نه به نفع پوست شماست نه جیبتان. اعتماد به برندهای مطرح دنیا و خرید آن‌ها از فروشگاه‌های معتبر، به شما این امکان را می‌دهد تا محصولات مناسب و مطمئن را همیشه در دسترس داشته باشید.

حداقل دو تا سه ماه قبل از تعویض، به پوست خود فرصت دهید تا به یک محصول یا ماده فعال عادت کند. البته استثنا در اینجا زمانی است که یک محصول مراقبت از پوست باعث ایجاد تحریک پوستی یا واکنش آلرژیک شود، در این صورت، فوراً استفاده را قطع کنید.

 

و باز هم صبور باشید

مانند بسیاری از چیزها در زندگی، ثبات، انجام مراحل روتین مراقبت از پوست هر روز، کلید نتایج واقعی است. به فرآیند و پوست خود اعتماد کنید و هر برنامه‌ای را که برای خود تعیین کرده‌اید دنبال کنید.