dabika mag2

بهترین روتین مراقبت از دهان و دندان

1401-11-23
2:58 ب.ظ

یکی از اولین کارهای مراقبتی که در کودکی یاد می‌گیریم نحوه مسواک‌زدن دندان‌هایمان است. از سنین پایین به ما آموخته‌اند که مسواک‌زدن کاری است که باید هر روز صبح هنگام بیدار‌شدن از خواب و هر شب قبل از رفتن به رختخواب انجام دهیم. در حالی که همه ما به هر حال دندان‌های شیری خود را از دست می‌دهیم، این عادات پایه و اساس مراقبت بهتر از دهان و دندان را تشکیل می‌دهند. مسواک‌زدن دو بار در روز، هنوز بخشی اساسی از بهترین روتین مراقبت از دهان است – اما این تنها کاری نیست که می‌توانید برای سلامت دهان و دندان خود انجام دهید.
تمیز‌کردن بین دندان‌ها، مکمل مسواک‌زدن است و می‌تواند روتین خوب مراقبت از دهان شما را به سطح بالاتری برساند. این مراحل برای تقویت مسواک‌زدن مهم هستند – نه فقط به این دلیل که دندان‌های شما دائمی‌اند، زیرا سلامت دهان و بدن با هم مرتبط هستند.

 

مراقبت از سلامت دهان به سلامت بدن کمک می‌کند

بسیاری از مردم دندان‌های خود را به این دلیل مسواک می‌زنند که می‌خواهند لبخندی تمیز و سفید داشته باشند یا به این دلیل که از پوسیدگی دندان جلوگیری کنند. با وجود اینکه اینها دلایل خوبی برای مسواک‌زدن هستند، اما دلیل واقعی تلاش برای بهترین روتین مراقبت از دهان، به نفع سلامتی کل بدن است. تجمع پلاک و سلامت نامناسب دهان و دندان می‌تواند باعث بسیاری از بیماری‌های بزرگتر شود، از جمله:

  • دیابت
  • اندوکاردیت، یک بیماری قلبی ناشی از تجمع بیش از حد پلاک
  • بیماری قلبی عروقی، ناشی از التهاب باکتریایی دهان
  • ذات الریه، ناشی از باکتری‌های دهان استنشاق شده به ریه‌ها

مسواک‌زدن دو بار در روز نه تنها از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند، بلکه می‌تواند نقش مهمی ‌در سلامت کلی بدن داشته باشد. بهداشت خوب دهان و دندان یکی از عوامل مهمی ‌است که می‌تواند به پیشگیری از تعدادی بیماری‌های جدی کمک کند.

 

محصولات مورد نیاز برای مراقبت از دهان

برای ساختن بهترین روال مراقبت از دهان، باید محصولات مراقبت از دهان و دندان مناسب را پیدا کنید که متناسب با نیازهای شما باشد. هر کدام نقش بسیار مهمی ‌در مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان دارند. در اینجا خلاصه ای از آنچه شما نیاز دارید آورده شده است:

  • مسواک: متخصصان، مسواک‌ با موهای نرم یا متوسط را توصیه می‌کنند، زیرا نمی‌توانند به بافت لثه و مینای دندان آسیب بزنند و در از بین بردن پلاک اطراف خط لثه و بین دندان‌ها موثرتر هستند. مطالعات نشان می‌دهد که مسواک‌های برقی معمولاً نتایج بهتری از نظر حذف پلاک، به دست می‌آورند.
  • خمیردندان: استفاده از خمیردندان فلورایددار یک راه عالی برای محافظت از دندان در برابر پوسیدگی است. این کار به کاهش سرعت تجزیه مینای دندان (ناشی از باکتری‌ها) و سرعت بخشیدن به روند معدنی سازی مجدد، کمک می‌کند. استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، توصیه می‌شود.
  • تمیز‌کردن بین دندان (نخ دندان، مسواک بین دندانی یا خلال دندان): برای از بین بردن هر چه بیشتر پلاک، باید مسواک‌زدن و تمیز‌کردن بین دندان‌ها را ترکیب کنید. مطالعات نشان می‌دهد که برس‌های بین دندانی یا پین‌ها در از بین بردن پلاک مؤثرتر هستند و همچنین لثه‌های شما را ماساژ داده و تحریک می‌کنند.
  • دهانشویه‌ها: به دنبال یک دهانشویه ضد پلاک باشید تا باکتری‌های بد دهان خود را کاهش دهید.

 

 

اینها محصولاتی هستند که باید در روتین هر شخصی باشند. داشتن این محصولات یک مسئله و استفاده از آنها مسئله دیگری است. ممکن است مسواک‌زدن، تمیز‌کردن بین دندان‌ها و آبکشی کار زیادی به نظر برسد، اما توصیه می‌شود روزی دو بار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید و سه مرحله کامل (مسواک‌زدن، تمیز‌کردن بین دندان‌ها و آبکشی) را یک بار در روز قبل از رفتن به تخت خواب، انجام دهید. برای به دست آوردن حداکثر نتایج و سلامت دهان و دندان بهتر، باید این محصولات را به درستی استفاده کنید.

 

بهترین روتین مراقبت از دهان و دندان

شما نقش مراقبت از دهان در سلامت کل بدن خود را درک می‌کنید و محصولات لازم برای مراقبت از دندان‌ها و لثه‌های خود را دارید. در این بخش نگاهی به بهترین روتین مراقبت از دهان – از جمله ترتیب مناسب برای مسواک‌زدن، تمیز‌کردن بین دندان‌ها و شستشو می‌اندازیم:

• دندان‌های خود را به مدت دو دقیقه مسواک بزنید و برای هر فک یک دقیقه در وقت بگذارید.
• با آب بشویید، سپس بین تمام دندان‌ها را تمیز کنید، بنا به ترجیح خودتان یا توصیه دندانپزشک از نخ دندان یا مسواک بین دندانی استفاده کنید.
• دهانتان را با استفاده از دهانشویه ضد پلاک، به مدت 30 ثانیه کاملاً بشویید.

 

مراقبت از دهان و دندان ساده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید

مسواک بزنید، بین دندان‌هایتان را تمیز کنید و بشویید. این بهترین روتین مراقبت از دهان و دندان است زیرا تمیزی کامل را تضمین می‌کند. مسواک‌زدن، پلاک‌ها و مواد زائد و نخ دندان و مسواک بین دندانی، جرم بین دندان‌ها را از بین می‌برند. شستشوی دهان، باقی مانده غذا و باکتری‌ها را از بین می‌برد.

 

بهترین روتین مراقبت از دهان را برای خود بسازید

مانند بسیاری از برنامه‌های معمول، مسواک‌زدن و مراقبت از دهان برای همه افراد یک اندازه نیست. در حالی که تکنیک مسواک‌زدن و تمیز‌کردن بین دندان‌ها می‌تواند یکسان باشد، محصولاتی که استفاده می‌کنید ممکن است متفاوت باشند. به عنوان مثال، اگر دندان‌های حساسی دارید، از خمیردندان مخصوص استفاده کنید. یا اگر ارتودنسی دارید، بهتر است از یک پیک لاستیکی بین دندانی و محلول دهانشویه ضد پلاک، برای تمیز‌کردن مناطقی که دسترسی به آن سخت است استفاده کنید. بهترین روتین مراقبت از دهان برنامه‌ای است که نیازهای خاص سلامت دهان و دندان شما را برطرف می‌کند و به شما کمک می‌کند تا روتین مناسب خود را توسعه دهید و حفظ کنید.
همیشه ایده هوشمندانه‌ای است که با دندانپزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا او نکاتی را برای روتین مراقبت از دهان و دندان، به شما توصیه می‌کند یا خیر. یک خمیردندان یا یک دهانشویه توصیه شده توسط دندانپزشک می‌تواند تفاوت زیادی در نتیجه مراقبت از دهان و دندان به شما بدهد. به یاد داشته باشید، کیفیت محصولات مراقبت از دهان شما بسیار اهمیت دارند و نتیجه بهترین روتین مراقبتی توسط محصولاتی که استفاده می‌کنید، پشتیبانی می‌شوند.