dabika mag2

تحلیل لثه

1402-01-19
10:24 ب.ظ

عقب‌رفتن لثه باعث مشکلات شدیدی مانند تحلیل استخوان و التهاب می‌شود. بهداشت نامناسب دهان، روش اشتباه مسواک‌زدن و دندان‌قروچه مزمن نیز محرک‌ها‌ی احتمالی این عارضه هستند. تحلیل لثه ممکن است باعث شود شما از لبخند زدن ترس داشته باشید. با این حال، بیشتر از آن، ممکن است نشانه‌ای از مشکلات جدی‌تر مانند کمبود ویتامین یا بیماری لثه باشد.

علائم

چند نشانه می‌تواند به شما کمک کند بفهمید که آیا لثه‌ها‌یتان تحلیل رفته‌اند یا خیر. اولین علامت، افزایش حساسیت دندان‌ها‌ست. این عارضه ریشه‌ها‌ی دندان را مشخص و باعث درد می‌شود و دندان‌ها‌ را بلندتر نشان می‌دهد. از طرف دیگر معاینات منظم توسط دندانپزشک ضروری است، زیرا او می‌تواند مشکلات لثه را به سرعت شناسایی و درمان کند. پیگیری و درمان سریع، مخصوصاً در مورد عقب‌رفتگی لثه مهم است، زیرا از بدتر شدن وضعیت جلوگیری می‌کند.

 

7 علت تحلیل رفتن لثه

در این مقاله به بررسی چند علت که ممکن است از طریق آنها به لثه‌تان آسیب برسانید و باعث تحلیل آن شوید، می‌پردازیم.

 

بهداشت ضعیف دهان

آسیب‌ها‌ی ناشی از مسواک‌زدن غلط، بهداشت نامناسب و داشتن پیرسینگ می‌تواند باعث تحلیل لثه شود. هنگامی ‌که سطوح ریشه در معرض دید قرار می‌گیرند، باکتری‌ها‌ می‌توانند به زیر لثه نفوذ کرده و باعث ایجاد درد شوند. غذا می‌تواند به بافت نرم لثه آسیب برساند، پیرسینگ‌ می‌تواند به طور مکرر روی لثه‌ها ساییده شود، یا ممکن است با مسواک‌زدن شدید باعث آسیب لثه شوند. مسواک‌زدن فقط به فشار ملایم و ماساژ برای از بین بردن پلاک نیاز دارد.

 

مسواک‌زدن نامناسب

ایجاد پلاک روی لثه‌ و دندان‌ها‌، می‌تواند باعث آسیب و عقب‌نشینی لثه شود. با عقب‌نشینی لثه‌ها‌ از روی دندان، فضای جدیدی برای رشد پلاک و باکتری‌ها‌ ایجاد می‌شود.

 

 

 

دندان قروچه

اگر در طول خواب یا ساعات روز بیش از حد دندان قروچه کنید، ممکن است لثه‌هایتان دچار تحلیل شود. فشار مداوم روی لثه‌ها‌ و ساییده شدن ناخودآگاه دندان‌ها‌، منجر به عقب‌نشینی لثه‌ها‌ شود. التهاب لثه،‌ فشار زیادی را به دندان‌ها و لثه‌ها وارد می‌کند. در صورت عدم درمان، این مشکل به بیماری پریودنتال تبدیل شده که باعث لق‌شدن یا از دست‌دادن دندان‌ها یا حتی تحلیل استخوان می‌شود. در این موارد دندانپزشک استفاده از نایت گارد را پیشنهاد می‌کند.

 

 

بیماری لثه

بیماری لثه یا ژنژیویت در اثر تجمع پلاک و باکتری در اطراف، روی و بین دندان‌ها‌ ایجاد می‌شود. ژنژیویت خود را به صورت تورم و قرمزی، دندان درد، خونریزی لثه و عقب نشینی لثه نشان می‌دهد. در صورتی که این مشکل درمان نشود، وضعیت بدتر شده و منجر به از دست دادن دندان می‌شود.

 

 سیگار 

از آنجایی که سیگار، مقاومت بدن را در برابر بیماری‌ها‌ کم می‌کند، مبارزه با عفونت‌ها‌یی مانند بیماری لثه را دشوارتر می‌شود. اگر لثه‌ها‌ از قبل آسیب دیده باشند، سیگار کشیدن روند بهبودی را سخت‌تر می‌کند.

 

 

دیابت

افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری لثه هستند زیرا این بیماری جریان مواد مغذی را مختل می‌کند و لثه‌ها‌ و استخوان‌ها‌یی که دندان‌ها‌ را در جای خود نگه می‌دارند، ضعیف می‌کند. به علاوه، دیابت کنترل نشده منجر به افزایش قند خون در بزاق می‌شود، رشد باکتری‌ها‌ را افزایش می‌دهد و منجر به تحلیل لثه می‌شود.

 

کمبود ویتامین C

ویتامین C برای سلامتی اهمیت ویژه دارد زیرا این ماده در تشکیل کلاژن نقش مهمی دارد و باعث رشد و ترمیم سلول‌ها‌ می‌شود، سیستم ایمنی را قوی نگه می‌دارد و قند خون را کاهش می‌دهد. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که کمبود ویتامین C منجر به بیماری پریودنتال می‌شود. افراد سیگاری و افرادی که در معرض دود سیگار هستند، سطوح ویتامین C کمتری در بدن خود دارند.

 

چگونه از عقب‌رفتن لثه جلوگیری کنیم؟

بهداشت خوب دهان و دندان، برای داشتن لثه‌ها‌ی سالم و دندان‌ها‌ی زیبا، بسیار مهم است. دندان‌ها‌یتان را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. خمیردندان‌های محافظ لثه از تحلیل لثه، جلوگیری کرده و باعث کاهش التهاب آن می‌شود. پیشنهاد می‌شود در صورتی که دارای سابقه تحلیل لثه در خانواده خود هستید، از این نوع خمیردندان برای به تاخیر انداختن بروز علائم و کاهش التهاب استفاده کنید.