dabika mag2

تمیز کردن بین دندان‌ها

1402-02-07
11:59 ب.ظ

تمیز‌کردن بین دندان‌ها برای سلامت کلی دهان و دندان مهم است. دندان‌ها پنج سطح دارند که همگی باید به طور اصولی تمیز شوند. اگرچه مسواک می‌تواند پلاک را از اکثر سطوح پاک کند، اما نمی‌تواند به بین دندان‌ها، جایی که بقایای غذا و پلاک تجمع می‌یابد، برسد. به همین دلیل است که تمیز‌کردن بین دندان بعد از مسواک زدن بسیار مهم است – این تنها راه برای از بین بردن پلاک از تمام سطوح دندان است.
در صورتی که پلاک‌ها روی دندان جمع شوند، می‌توانند به لثه‌ها و دندان‌ها آسیب برسانند و باعث التهاب، خونریزی، حساسیت و پوسیدگی دندان‌ها و در نهایت منجر به مشکلات سلامت عمومی‌ شوند.
همه افراد از اصول اولیه مراقبت از دهان آگاه هستند، اما به غیر از اصول اولیه، افراد نیازهای مختلفی به مراقبت حرفه‌ای دارند. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود دو بار در سال برای مراقبت شخصی و تمیز‌کردن حرفه‌ای به دندانپزشک مراجعه کنید.

نحوه تمیز‌کردن بین دندان‌ها

پاپیلای بین دندانی لثه، از ریشه دندان‌ها محافظت کرده و از گیر‌کردن غذا بین دندان‌ها جلوگیری می‌کند. این بخش‌های کوچک از بافت لثه آنهایی هستند که بیشترین نفع را از تمیز‌کردن بین دندانی می‌برند، زیرا بیشتر مستعد ابتلا به التهاب و تحلیل رفتن دندان هستند. دو روش رایج برای تمیز کردن بین دندان‌ها وجود دارد استفاده از نخ دندان و مسواک بین دندانی. مسواک‌های بین دندانی، استفاده آسانی دارند و در صورتی که ایمپلنت کرده‌اید یا بین دندان‌هایتان فاصله دارید، بسیار مناسب هستند. اگر فضاهای بین دندانی کمی دارید، از نخ دندان استفاده کنید.

 

انتخاب ابزار مناسب

وسیله تمیز کردن بین دندان‌های خود را با توجه به فاصله بین دندانی یا مشورت با دندانپزشک انتخاب کنید.

 

مسواک بین دندانی

مسواک‌های بین دندانی اندازه‌های مختلفی دارند. بسته به فضاهای بین دندانی، سایز مورد نیاز خود را انتخاب کنید.
برای تمیز‌کردن صحیح بین دندان‌ها، این مدل مسواک به راحتی، بین دندان‌های شما قرار می‌گیرد. نباید به آن فشار بیاورید، برای تمیز‌کردن کل فضای بین دندانی از یک حرکت آرام عقب و جلو استفاده کنید. تمیز‌کردن دندان‌های عقبی خود را فراموش نکنید.

ممکن است بسته به فضاهای بین دندان‌های خود به بیش از یک سایز مسواک بین دندانی نیاز داشته باشید. سر مسواک باید راحت، اما محکم، بین دندان‌های شما قرار گیرد، زیرا این کار حداکثر حذف پلاک را تضمین می‌کند. هرگز مسواک بین دندانی را به زور وارد نکنید، در عوض از یک سایز کوچکتر استفاده کنید.

اگر به درستی از مسواک‌های بین دندانی خود مراقبت کنید، می‌توان آنها را تا یک هفته استفاده کرد. بعد از استفاده اجازه ‌دهید در حالت ایستاده در هوا خشک شوند تا از رشد باکتری‌ها جلوگیری کنید. با این حال، پیک‌های بین دندانی لاستیکی یک بار مصرف هستند.

 

 

نخ دندان

اگر فاصله بین دندان‌های شما بسیار کم است از نخ دندان یا پین بین دندانی با سر بسیار کوچک استفاده کنید. اگر اینطور نیست، می‌توانید از مسواک بین دندانی استفاده کنید. برای اینکه انتخاب درستی داشته باشید می‌توانید با دندانپزشک خود مشورت کنید.
شما باید حداقل یک بار در روز، صبح یا شب، بین دندان‌های خود را تمیز کنید. اکثر افراد شب، قبل از رفتن به رختخواب را ترجیح می‌دهند.

 

 

و در آخر

در میان افرادی که بین دندان‌های خود را تمیز نمی‌کنند، خونریزی خفیف و یا حساسیت دندان می‌تواند بسیار شایع باشد. این می‌تواند یک زنگ هشدار برای مراقبت ویژه از دندان‌ها و مراجعه به دندانپزشک باشد.