dabika mag2

مراقب مژه‌هایتان باشید

1401-12-01
5:18 ب.ظ

مژه‌ها تا حد زیادی بخشی از زیبایی صورت هستند و باید به همان میزانی که از پوست و موهای خود مراقبت می‌کنیم، به آن‌ها نیز توجه کنیم. مژه مویی است که از چشم‌ها در برابر مواد زائد ناخواسته مانند خاک، عرق و آب محافظت می‌کند. مژه‌ها اولین خط دفاعی برای چشم‌ها هستند و به همین دلیل، باید با احتیاط با آنها رفتار شوند.

مژه‌های پلک بالایی پرتر از مژه‌های پلک پایینی هستند (حدود 300 در مقابل 100) و مژه‌های وسط اغلب بلندتر از مژه‌های گوشه چشم هستند. آنها قرار است به طور منظم ریزش کنند و در هر زمان معین، 90٪ مژه‌ها به طور فعال رشد می‌کنند. پلک پایین معمولاً بین 75 تا 80 مژه در چهار ردیف دارد، در حالی که پلک بالایی بین 90 تا 160 مژه در پنج یا شش ردیف دارد. مژه از ساقه، ریشه و یک پیاز تشکیل شده است که به رگ‌های خونی متصل هستند و چرخه زندگی آن‌ها بین 4 تا 11 ماه است. مژه‌های سالم می‌توانند تا حدود 12 میلی‌متر رشد کنند و انحنای کمی ‌داشته باشند.

 

نگرانی‌های رایج مژه

شایع‌ترین نگرانی‌های مژه عبارتند از:

  •  ریزش مژه یا میلفوزیس
  • توقف رشد
  • خشکی
  • شکنندگی

این مشکلات مژه ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله:

  • مواد آرایشی تحریک کننده یا خشک کننده
  • آرایش بیش از حد
  • آلرژی به لوازم آرایش
  • استفاده زیاد و خشن از فر مژه
  • حذف خشن مژه مصنوعی یا اکستنشن مژه

آرایش می‌تواند فولیکول‌های مژه را تحریک کرده و به آن آسیب برساند و باعث ریزش بیش از حد مژه شود. به طور کلی آرایش چشم گاهی اوقات می‌تواند مژه‌ها را خشک و باعث شکستن یا شکننده شدن آن‌ها شود. آسیب و شکنندگی نیز می‌تواند به دلیل حساسیت به آرایش، استفاده از فر مژه با قدرت زیاد، پاک کردن غیراصولی یا پاک نکردن آرایش در هنگام خواب باشد. استرس بیش از حد نیز می‌تواند منجر به ریزش مژه شود.

 

بهترین روش‌ها برای بهبود و حفظ سلامت مژه

در اینجا چند تا از بهترین روش‌ها وجود دارد که می‌تواند به شما در حفظ سلامت مژه کمک کند:

• از براش مژه استفاده کنید.

استفاده روزانه از براش مژه به حذف باقی مانده آرایش و آلودگی از روی مژه‌ها کمک می‌کند و فولیکول‌ها را باز نگه می‌دارد.

 

• یک سرم تقویتی مژه تهیه کنید.

استفاده روزانه از سرم‌های تقویتی مژه به تغذیه و تقویت مژه‌ها کمک کرده و باعث رشد بیشتر آنها نیز می‌شود. حتی می‌توانید در صورت داشتن اکستنشن، سرم را روی مژه‌تان استفاده کنید تا خطر آسیب احتمالی را به حداقل برسانید. برای بهترین نتیجه از سرم، آن را زیر آرایش خود استفاده کنید.

• هرگز با آرایش نخوابید.

هر شب، آرایشتتان را به خاطر پوست و مژه‌هایتان، با دقت و ظرافت پاک کنید. پاک کردن صحیح آرایش، یک امر ضروری است. به جای پاک‌کننده‌های معمولی صورت یا دستمال مرطوب آرایشی، از پاک کننده آرایش چشم روی یک پد پنبه ای استفاده کنید. به جای مالش و کشیدن محکم پد، آن را به آرامی بر روی چشمان خود نگه دارید تا محلول آرایش پاک کن، آرایش را پاک کند.
برای کندن مژه مصنوعی، چسب را با پاک‌کننده آرایش چشم، نرم کنید. لبه بیرونی نوار مژه مصنوعی را نیشگون بگیرید و به آرامی ‌از خط مژه دور کنید. مژه‌های مصنوعی قابل استفاده مجدد را با پاک کردن هرگونه چسب باقیمانده با پاک کننده آرایش، تمیز نگه دارید. به یاد داشته باشید، مژه‌ها از مو ساخته شده‌اند، پس با آنها با ظرافت برخورد کنید.

 

• مژه‌هایتان را روزانه و با احتیاط تمیز کنید.

در پاکسازی روزانه مژه، باید از محصولات مناسب استفاده کنید. شاید بهترین راه برای پاک کردن ریمل، روغن پاک‌کننده یا میسلار واتر است که می‌توانید از آن روی بقیه صورتتان نیز استفاده کنید. در این حالت مژه‌ها را بدون تحریک چشم، تمیز می‌کنید. همچنین کرم‌های پاک‌کننده، برای مژه‌ها بسیار ملایم هستند زیرا تضمین می‌کنند که برای پاک کردن ریمل، روی چشم‌ها و مژه‌هایتان فشار نمی‌آورید.

• اکستنشن یا مژه مصنوعی را به درستی از مژه‌های طبیعیتان بکنید.

• رژیم غذایی مغذی داشته باشید.

ایجاد چند تغییر در رژیم غذایی می‌تواند به طور چشمگیری سلامت مژه‌ها و همچنین پوست و موها را بهبود ببخشد. مطمئن شوید که پروتئین کافی، سبزیجات و چربی‌های سالم برای حمایت از رشد موی ، مصرف می‌کنید. همچنین ممکن است لازم شود که از مکمل‌ها در کنار رژیم غذایی خود مصرف کنید، این کار را می‌توانید با مشورت پزشک انجام دهید.

• به مژه‌های خود کمی استراحت بدهید

اگر با مشکلات مژه مواجه هستید، ریمل زدن می‌تواند برای بهبود ظاهر مژه‌ها، وسوسه‌انگیز باشد، اما سعی کنید مواد محرک را به حداقل برسانید تا به سلامت مژه‌هایتان کمک کنید.

ریمل خود را هوشمندانه انتخاب کنید.

تا آنجا که ممکن است، از ریمل ضد آب صرف نظر کنید. در صورتی که قرار است شنا یا گریه کنید، به دنبال یک فرمول ضدآب باشید. اما برای یک روز معمولی ، از محصولات دارای ماندگاری طولانی مدت، دوری کنید. آرایش شیمیایی ریمل‌های ضدآب به طرز باورنکردنی باعث خشک شدن مژه می‌شود. در عوض، به دنبال یک ریمل روزمره باشید که با مواد طبیعی مانند رنگدانه‌های معدنی ساخته شده باشد تا چشم را تحریک نکند و حاوی مواد مرطوب کننده و مغذی مانند روغن‌ها و موم‌ها برای حالت دادن به مژه‌ها باشد.

 

ریمل‌هایی که بیش از 4 ماه است که استفاده می‌کنید آلوده است و می‌تواند باعث مشکلات جدی مانند عفونت یا گل مژه شود، پس آن را دور بیاندازید.