dabika mag2

نحوه مراقبت از ارتودنسی

1402-01-29
11:13 ب.ظ

بریس‌ها، دندان‌ها را صاف کرده، جویدن و حرف زدن را اصلاح می‌کنند. مهم نیست در چه سنی هستید که تحت درمان ارتودنسی قرار می‌گیرید، مراقبت مناسب از دهان و بهداشت دندان در هر مرحله ضروری است.
بسیاری از بیماران تصور می‌کنند که روتین مراقبت از دهان پس از داشتن بریس مانند قبل باید انجام شود، اما اینطور نیست. تمیز کردن دندان‌ها زمانی که ارتودنسی دارید، در واقع نیازمند مراقبت‌های دقیق‌تر و فراتر از یک روال معمول است.
در این مقاله، نکات و عادات مفیدی را مطرح می‌کنیم که هر کسی می‌تواند برای حفظ لبخندی درخشان و سالم در هنگام استفاده از بریس‌ها رعایت کند.

اهمیت مراقبت از بریس

از آنجایی که تجهیزات ارتودنسی مستقیماً با سطح دندان‌ در ارتباط هستند، این فرآیند شما را در معرض خطر بیشتری برای ایجاد پلاک و پوسیدگی قرار می‌دهد. خوشبختانه اینها خطرات کوتاه مدتی هستند که با عادات خوب دندانپزشکی قابل پیشگیری‌اند.
هنگام استفاده از اورتودنسی، از عادات اولیه بهداشت دهان و دندان غافل نشوید. حداقل، این باید شامل موارد زیر باشد:

  • مسواک زدن حداقل دو بار در روز
  • تمیز کردن مرتب بین دندان‌ها
  • برداشتن باقی‌مانده غذا از بین بریس
  • محدود کردن نوشیدنی‌ها و غذاهایی که در ایجاد لکه نقش دارند (مانند غذاها و نوشیدنی‌های بسیار اسیدی یا شیرین)

 

نحوه مراقبت از دندان هنگام استفاده از ارتودنسی

دندانپزشک می‌تواند مشاوره و ابزارهایی را برای مراقبت صحیح ارتودنسی، در اختیار شما قرار دهد. بسیاری حتی انواع مختلف مسواک‌ها، مسواک‌ها بین دندانی و خمیردندان‌ها را که برای بریس‌ها مناسب‌تر هستند، بررسی می‌کنند. وقتی نوبت به نکات و ترفندهای اساسی می‌رسد، چند قانون ساده برای داشتن لبخندی سالم‌تر باید رعایت کنید.

 

از خمیردندان مناسب استفاده کنید

خمیردندان حاوی مواد ساینده‌ای است که می‌تواند پلاک دندان را بدون آسیب رساندن به بریس‌ها و سیم‌ها از بین ببرد. یک خمیردندان غنی از فلوراید به محافظت از مینای دندان شما کمک می‌کند و از ایجاد حفره در آن نواحی که در دسترس نیستند جلوگیری می‌کند. بسیاری از بیماران پس از ارتودنسی، دندان‌هایشان حساس می‌شوند. همچنین ممکن است دندان‌هایتان به گرما، سرما یا شیرینی حساس شود، در این موارد به دنبال خمیردندان مخصوص دندان‌های حساس باشید. اضافه کردن دهانشویه می‌تواند محافظت بیشتری را ایجاد کند.

با دقت مسواک بزنید

داشتن بریس می‌تواند مسواک زدن را کمی ‌دشوارتر کند، بنابراین با دقت مسواک بزنید. باید مسواک را در زاویه 45 درجه از لثه قرار دهید تا به حداکثر پوشش سطح دندان برسید. هنگام استفاده از بریس، بهتر است یک مسواک مسافرتی همراه خود داشته باشید تا بعد از صرف غذا، بتوانید مسواک بزنید. با تمیز کردن منظم دندان‌ها، از ایجاد پلاک که باعث پوسیدگی و تغییر رنگ دندان می‌شود، جلوگیری کنید.

 

از مسواک‌های بین دندانی استفاده کنید

علاوه بر تمیز کردن بین دندان‌ها، مسواک‌های بین دندانی به افرادی که بریس دارند کمک می‌کند تا به مناطق غیرقابل دسترس مانند پشت براکت‌ها و سیم‌ها برسند. از آنجایی که بیماری لثه اغلب در نواحی بین دندان‌ها و زیر لثه‌ شروع می‌شود، توجه به این نکته بسیار ضروری است.

 

 

هنگام استفاده از مسواک بین دندانی، همیشه از اندازه مناسب استفاده کنید و  سعی نکنید مسواک را بین فضاهای تنگ یا سیم‌ها یا جایی که به راحتی روی دندان‌ها نمی‌لغزند، فشار دهید. اگر نمی‌توانید مسواک‌های بین دندانی را بین دندان‌هایتان قرار دهید، یا زمانی که استفاده از آن‌ها در ابتدا برایتان ناخوشایند بود، پاک‌کننده‌های لاستیکی بین دندانی جایگزین خوبی هستند. آنها به طور موثر پلاک و بقایای مواد غذایی را حذف می‌کنند، و همچنین در اندازه‌ها و اشکال مختلف، متناسب با نیاز شما هستند.

 

 

یک دهانشویه خوب انتخاب کنید

علاوه بر مسواک زدن و تمیز کردن بین دندان، دهانشویه‌ها آخرین مرحله در بهداشت دندان هستند. دهانشویه مناسب می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد، التهاب را کاهش دهد و پلاک‌های باقی‌مانده را از پشت براکت‌ها پاک کند و در عین حال فلوراید را برای کمک به تقویت دندان‌ها به همراه داشته باشد.