dabika mag2

نحوه مراقبت از ونیر

1402-01-11
11:57 ق.ظ

روکش‌های دندان در ابتدا برای تغییر ظاهر دندان‌های بازیگران اختراع شدند. این پوسته‌های چینی فوق‌العاده نازک، عیوب دندان‌ را می‌پوشانند و ترک‌ها، تغییر رنگ، نامنظمی و حتی شکاف‌ها و کجی‌ها را پنهان می‌کنند. دندانپزشک تنها در دو ویزیت می‌تواند لبخند شما را با استفاده از این فناوری باورنکردنی اصلاح کند. البته، هنگام تصمیم‌گیری در مورد انجام این کار، مزایا و معایب بسیاری وجود دارد، که باید در نظر بگیرید. به عنوان مثال، یک نگرانی رایج، یادگیری نحوه نگهداری از روکش‌ها برای اطمینان از ماندگاری آنها برای سال‌های طولانی است. مراقبت از دندان، ترکیبی از مراقبت از لثه و دندان است.

مراقبت از دندان ونیرشده

قبل از بررسی روتین بهداشتی و نگهداری ونیر، اجازه دهید بررسی کنیم روکش‌ چیست و چرا استفاده می‌شود. روکش‌ها، فوق‌العاده نازک هستند و به سطح جلویی دندان چسبانده می‌شوند. از آنها اغلب برای ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده، شکسته، تغییر رنگ پیدا کرده یا نامنظم استفاده می‌شوند.

برای استفاده از روکش، دندانپزشک باید حدود 1 میلی‌متر از مینای دندان را بتراشد. این کار تضمین می‌کند که روکش به درستی در جای خود قرار بگیرد و حجیم به نظر نرسد. روکش‌ها می‌توانند لبخند شما را به طور کامل متحول کنند. آنها به قدری قوی و محکم هستند که نیازی به اعمال تغییرات اساسی در روتین بهداشت خود نخواهید داشت. البته دندانپزشک ممکن است توصیه‌های خاص‌تری داشته باشد، اما اگر او به سادگی از شما بخواهد که به مراقبت از دندان‌های خود مانند قبل ادامه دهید، تعجب نکنید.

 

 بهداشت دهان و دندان را روزانه انجام دهید.

اگر از قبل یک روتین بهداشتی دارید، نیازی به تغییر آن برای مراقبت از روکش‌های خود نخواهید داشت. فقط باید مسواک بزنید:
در حالت ایده‌آل، شما باید بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید.
حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید تا ذرات گیر کرده بین دندان‌ها را از بین ببرید و از سلامت دندان‌ها، روکش‌ها و لثه‌های خود محافظت کنید. بهتر است بعد از هر وعده غذایی از نخ دندان استفاده کنید.
یک دهانشویه بدون الکل انتخاب کنید، زیرا قرار دادن بیش از حد ونیر در معرض الکل می‌تواند عامل چسبندگی که روکش‌ها را روی دندان‌ها نگه می‌دارد را نرم کند. اگرچه این نرم شدن باعث از بین رفتن روکش‌ها نمی‌شود، اما ممکن است آن‌ها را در برابر لک شدن، آسیب‌پذیرتر کند.

 

کنترل دندان قروچه

دندان قروچه، فشردن دندان‌ها در هنگام خواب است و این خبر بدی برای روکش‌ها است. دندان قروچه می‌تواند فشار زیادی به دندان‌های طبیعی و به طور بالقوه به روکش‌ها وارد کند که برای دندان‌ها و مفاصل فک شما نیز مضر است. بنابراین ممکن است لازم باشد از محافظ دندان استفاده کنید که به عنوان نایت گارد نیز شناخته می‌شود. این وسیله فشار وارد شده بر دندان‌های شما را در هنگام خواب به دلیل دندان قروچه به حداقل می‌رساند. استفاده از این وسیله در هنگام خواب هم از روکش‌های جدید و هم از دندان‌های طبیعی شما محافظت می‌کند. اگر شک دارید که دندان قروچه می‌کنید، در اسرع وقت با دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

 

 

 

 

عاقلانه بجوید

روکش‌ها کاملا بادوام هستند، اما می‌توانند ترک بخورند و بشکنند. در حالی که غذاهای معمولی نباید مشکلی ایجاد کنند، بهتر است از جویدن مواد بیش از حد سفت مانند خودکار، ناخن، یخ و استخوان خودداری کنید.

 

 

 

 

از دندان‌هایتان محافظت کنید

فعالیت بدنی بخش مهمی ‌از یک سبک زندگی سالم است، اما شرکت در بسکتبال، فوتبال، کشتی، و سایر ورزش‌های تماسی می‌تواند سلامت لبخند جدید شما را به خطر بیندازد. برای محافظت از روکش‌ها و دندان‌های طبیعی‌تان در برابر آسیب‌های احتمالی، یک محافظ دهان تهیه کنید.

 

 مراقب لکه‌ها باشید

مانند دندان‌های طبیعی، روکش‌ها نیز می‌توانند لکه‌دار شوند، بنابراین بهتر است غذاهایی را که باعث تغییر رنگ می‌شوند، محدود کنید، مانند قهوه، نوشابه‌، چای، سس سویا و انواع توت‌ها. سیگار کشیدن منبع دیگری از لکه‌ها است، بنابراین اگر سیگار می‌کشید، بهتر است به ترک کردن آن فکر کنید. ترک سیگار نه تنها سلامت کلی شما را بهبود می‌بخشد، بلکه به سفید و شفاف ماندن روکش‌های شما نیز کمک می‌کند.

مرتباً به دندانپزشک مراجعه کنید

پس از گذاشتن روکش، دندانپزشک ممکن است از شما بخواهد که برای ارزیابی به مطب مراجعه کنید. هدف اولیه از این قرار این است که به دندانپزشک فرصتی بدهد تا محل قرارگیری روکش‌ها و وضعیت بافت لثه را بررسی کند و همچنین نظارت کند که لثه‌ها پاسخ بدی به روکش‌ها داشته‌اند یا خیر.
علاوه بر این، حتماً برای معاینات منظم با دندانپزشک خود برنامه‌ریزی کنید. اکثر آنها توصیه می‌کنند که هر شش ماه یکبار برای تمیز کردن کامل و معاینه عمومی وقت بگذارید. این به دندانپزشک شما فرصتی می‌دهد تا هر گونه مشکل در روکش‌های شما را تشخیص داده و مشکلات احتمالی را در همان ابتدا برطرف کند.

 

 

 

 

و در آخر

معاینات روتین دندان برای افرادی که خواهان دندان‌های سالم هستند، ضروری است. مراجعه به دندانپزشک تقریباً هر شش ماه یکبار به محافظت از دندان‌ها و روکش‌هایتان کمک می‌کند و اطمینان می‌دهد که هرگونه مشکل بالقوه به سرعت شناسایی شده و قبل از تبدیل شدن به یک مشکل جدی، برطرف می‌شود. علاوه بر این، دندانپزشک شما از تجهیزات حرفه‌ای برای جرم‌گیری روکش‌ها و حفظ درخشش آن‌ها استفاده می‌کند.