dabika mag2

هر آنچه باید درباره انجام تست پاپ اسمیر بدانید

1402-03-22
8:41 ب.ظ

زمانی که سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه تشخیص داده شود، احتمال درمان موفقیت‌آمیز آن بیشتر است. توصیه می‌شود غربالگری پاپ اسمیر را از 21 سالگی شروع کنید. در حال حاضر سرطان سینه علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در بین زنان است، سرطان دهانه رحم یکی از شایع‌ترین علل برای چندین دهه بوده است. آزمایش پاپ اسمیر اولین بار در دهه 1950 در دسترس قرار گرفت. محققان تخمین می‌زنند که غربالگری‌های سرطان – که اغلب شامل تست پاپ اسمیر می‌شود – با کاهش 70 درصدی نرخ ابتلا به سرطان دهانه رحم همراه است.

تست پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر که به آن تست پاپ یا آزمایش دهانه رحم نیز می‌گویند، سلول‌های غیرطبیعی در دهانه رحم شما را آزمایش می‌کند. پاپ اسمیر همچنین می‌تواند عفونت و التهاب واژن را شناسایی کند. آنها عمدتاً برای غربالگری سرطان دهانه رحم استفاده می‌شوند که رایج‌ترین منبع مورد اعتماد در افراد بالای 30 سال است.
توجه به این نکته مهم است که آزمایش پاپ اسمیر با آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یکسان نیست. آزمایشات HPV معمولاً برای افراد 21 سال و بالاتر با نتایج غیرطبیعی پاپ اسمیر و افراد 30 سال و بالاتر استفاده می‌شود. گاهی اوقات، یک پزشک زنان و زایمان ممکن است این دو آزمایش را با هم ترکیب کند، اگر شما باید هر دو را انجام دهید. متخصصان برنامه‌ای را برای زمان و هر چند وقت یک‌بار انجام آزمایش پاپ اسمیر تعیین کرده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.

چه زمانی باید آزمایش پاپ اسمیر انجام داد؟

منبع مورد اعتماد وزارت بهداشت و خدمات انسانی برای آزمایش پاپ اسمیر برای افرادی که هیچ خطری شناخته شده‌ای ندارند، ارائه می‌دهد.

کمتر از 21 سال: نیازی نیست
21 تا 29 سال: هر سه سال یکبار
30 تا 65 سال: هر سه سال  یا تست پاپ اسمیر و تست HPV با هم هر 5 سال یکبار
بیشتر از 65 سال:  مشورت با پزشک

آماده شدن برای تست پاپ اسمیر

برای افزایش دقت تست پاپ اسمیر، مواردی وجود دارد که باید حدود 48 تا 72 ساعت قبل از انجام آزمایش از آنها اجتناب کنید عبارتند از:

  • رابطه جنسی
  • دوش کردن
  • استفاده از تامپون یا کاپ قاعدگی
  • روان کننده‌های واژن
  • صابون‌ها یا پاک کننده‌های واژن

در صورت امکان، در حین قاعدگی نیز باید از انجام آزمایش خودداری کنید.

در حین انجام آزمایش پاپ اسمیر چه اتفاقی می‌افتد؟

هنگامی ‌که آزمایش پاپ اسمیر انجام می‌دهید، از شما خواسته می‌شود تا روی میز معاینه دراز بکشید و زانوهای خود را بالا ببرید. پاهای خود را در هر طرف صندلی معاینه قرار می‌دهید. شما باید به انتهای صندلی برسید. پزشک یک اسپکولوم فلزی یا پلاستیکی را در واژن شما قرار می‌دهد تا آن را باز نگه دارد. سپس از یک سواب برای خراش دادن آرام برخی از سلول‌ها و مخاط دهانه رحم استفاده می‌کنند.

 

 

 

 

بیشتر افراد در طول آزمایش دردی را احساس نمی‌کنند، اما ممکن است کمی‌ گزگز، فشار یا گرفتگی شبیه پریود احساس کنید که معمولا موقتی است. پزشک نمونه‌های شما را برای ارزیابی زیر میکروسکوپ به آزمایشگاه می‌فرستد. در صورت لزوم، پزشک ممکن است آزمایش HPV را نیز تجویز کند.

 

 

 

 

نتایج پاپ اسمیر

پاپ اسمیر به عنوان یک آزمایش غربالگری در نظر گرفته شده است که نیاز به معاینه بیشتر را هشدار می‌دهد. این یک آزمایش قابل اعتماد در نظر گرفته می‌شود. غربالگری معمول پاپ اسمیر در تشخیص سرطان دهانه رحم بسیار خوب است. اما مواردی از نتایج منفی کاذب یا مثبت کاذب نیز وجود دارد. اکثر نتایج تست پاپ اسمیر با نتیجه منفی برمی‌گردند. این بدان معناست که آزمایش شما برای ناهنجاری‌ها منفی بوده است و باید به پیروی از برنامه توصیه شده توسط پزشک، ادامه دهید.

گاهی اوقات نتایج تست پاپ اسمیر رضایت بخش نیست. این لزوماً دلیلی برای هشدار نیست. می‌تواند چندین معنی داشته باشد، از جمله:

  • سلول‌های دهانه رحم به اندازه کافی برای انجام آزمایش دقیق جمع آوری نشد.
  • به دلیل خون یا مخاط نمی‌توان سلول‌ها را ارزیابی کرد.
  • خطا در اجرای آزمون.

اگر نتایج شما رضایت بخش نباشد، ممکن است پزشک بخواهد فوراً آزمایش را تکرار کند یا زودتر از آزمایش برنامه ریزی شده عادی برگردید.

نتایج غیرطبیعی

دریافت نتایج غیرطبیعی بودن تست پاپ اسمیر لزوما به این معنی نیست که سرطان دهانه رحم دارید. در عوض، به این معنی است که برخی از سلول‌ها با سلول‌های دیگر متفاوت بودند. نتایج غیر طبیعی نیز به عنوان نتایج مثبت شناخته می‌شود. آنها معمولاً به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • تغییرات درجه پایین: این اغلب به این معنی است که شما HPV دارید. شما باید به دقت تحت نظر باشید و اگر تغییرات پس از 2 سال باقی بماند، ممکن است نیاز به کولپوسکوپی داشته باشید.
  • تغییرات درجه بالا: این می‌تواند نشان دهد که شما برای مدت طولانی‌تری به عفونت HPV مبتلا بوده اید. سلول‌ها می‌توانند پیش سرطانی یا سرطانی باشند. بعد از 6 ماه به آزمایش پاپ اسمیر دیگری و سپس کولپوسکوپی یا بیوپسی مخروطی در صورت لزوم نیاز خواهید داشت.

 

در صورت نتایج غیرطبیعی ممکن است این موارد را از پزشک معالج خود بشنوید:

سلول‌های سنگفرشی آتیپیک با اهمیت نامشخص (ASCUS)

این شایع‌ترین یافته غیر طبیعی در پاپ اسمیر است و نشان دهنده التهاب درجه پایین ناشی از عفونت یا تحریک ناشی از دستگاه داخل رحمی‌ (IUD) است. از آنجایی که مشخص نیست این نتیجه توسط HPV ایجاد شده است یا خیر، به آزمایش HPV نیاز دارید. در صورت مثبت بودن تست، پزشک شما را به کولپوسکوپی ارجاع می‌دهد. اگر آزمایش شما منفی بود، بسته به سن و سایر دستورالعمل‌ها، باید آزمایش پاپ اسمیر اضافی انجام دهید.

سرطان دهانه رحم

هنگامی‌ که تغییراتی در ساختار سلول‌های دهانه رحم،  قسمت پایینی رحم که به واژن متصل می‌شود، رخ می‌دهد، آنها پیش سرطانی در نظر گرفته می‌شوند. این پیش سرطان‌ها را معمولاً می‌توان با استفاده از نیتروژن مایع، جریان الکتریکی یا پرتو لیزر در مطب پزشک برداشت.
در درصد کمی‌ از افراد، این پیش سرطان‌ها به سرعت یا به تعداد زیاد شروع به رشد کرده و تومورهای سرطانی را تشکیل می‌دهند. سرطان بدون درمان کردن می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن  سرایت کند.
انواع مختلف HPV تقریباً همه سرطان‌های دهانه رحم را در افراد ایجاد می‌کنند. HPV ممکن است از طریق رابطه جنسی واژینال، رابطه جنسی دهانی یا مقعدی منتقل شود. عفونت HPV بسیار شایع است. آنقدر رایج است که تقریباً همه افرادی که از نظر جنسی فعال هستند در مقطعی به آن مبتلا می‌شوند. حتی اگر فقط یک شریک جنسی داشته باشید، ممکن است به عفونت HPV مبتلا شوید. شما همچنین می‌توانید سال‌ها بدون اینکه بدانید، این عفونت را داشته باشید. اگرچه هیچ درمانی برای عفونت با انواع HPV که باعث سرطان دهانه رحم می‌شوند وجود ندارد، اما معمولاً در عرض 1 یا 2 سال خود به خود از بین می‌روند.

علائم

بسیاری از افراد تا زمانی که سرطان دهانه رحم به مرحله پیشرفته‌تری نرسد، علائم سرطان دهانه رحم، به ویژه درد را ندارند. علائم مشترک  عبارتند از:

  • خونریزی واژینال زمانی که پریود نیستید
  • پریودهای سنگین
  • ترشحات غیر معمول واژن، گاهی اوقات با بوی بد
  • رابطه جنسی دردناک
  • درد لگن
  • درد هنگام ادرار کردن

 

عوامل سرطان دهانه رحم

برخی عوامل افراد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار می‌دهند. این شامل:

  • سیگار کشیدن
  • اچ‌آی‌ وی
  • سیستم ایمنی به خطر افتاده است
  • داشتن اعضای خانواده با تشخیص سرطان دهانه رحم
  • والدینی که در دوران بارداری استروژن مصنوعی دی‌اتیل‌استیل‌بسترول مصرف کرده است
  • قبلاً تشخیص پیش سرطان یا سرطان دهانه رحم را دریافت کرده باشید
  • شرکای جنسی متعدد
  • فعالیت جنسی قبل از 18 سالگی، که می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را در فرد افزایش دهد.

 

تست‌های مهم دیگر

علاوه بر پاپ اسمیر، سایر آزمایشات سرطان نیز برای زنان مهم است.

  • ماموگرافی: غربالگری سالانه از سن 45 سالگی در زنان برای بررسی سرطان سینه توصیه می‌شود.
  • کولونوسکوپی: باید در سن 45 سالگی انجام شود و هر 10 سال یک بار برای غربالگری سرطان کولورکتال تکرار شود.
  • آزمایش تراکم مواد معدنی استخوان: برای غربالگری پوکی استخوان، زنان باید این آزمایش را از سن 65 سالگی انجام دهند. کسانی که در معرض خطر بالاتری هستند ممکن است زودتر به این آزمایش نیاز داشته باشند.

پزشک ممکن است بسته به سابقه پزشکی شما آزمایشات اضافی یا جدول زمانی دیگری را توصیه کند. همیشه توصیه‌های پزشک را دنبال کنید، زیرا او بمتناسب باز ا نیازهای سلامتی شما برنامه ریزی را انجام می‌دهد.

و در آخر

اکثر خانم‌ها باید از حدود سن 21 سالگی شروع به انجام تست پاپ اسمیر کنند. این آزمایشات نشان می‌دهد که آیا سلول‌های غیرطبیعی در دهانه رحم وجود دارد یا خیر و راه مهمی ‌برای غربالگری التهاب است که ممکن است نشان دهنده سرطان دهانه رحم باشد. نشان داده شده است که پاپ اسمیر میزان بروز سرطان دهانه رحم را تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد. پاپ اسمیر توسط متخصص زنان و زایمان انجام می‌شود و معمولاً دردناک نیست، اگرچه برخی از افراد ممکن است ناراحتی موقت دهانه رحم را احساس کنند. اگر نتایج نشان دهنده یک نتیجه غیرطبیعی باشد یا پزشک شما آن را ضروری بداند، ممکن است نیاز به انجام آزمایش HPV نیز داشته باشید.