dabika mag2

هفت نکته‌ مهم درباره سلامت دهان و دندان

1401-11-23
8:23 ب.ظ

مراقبت از سلامت دهان و دندان مهمتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.

 

1- پوسیدگی دندان دائمی و غیرقابل برگشت است.

برخلاف سایر اجزای بدن، مینای دندان – لایه محافظ دندان‌ها – سلول‌های زنده‌ای ندارد، به این معنی که نمی‌تواند خود را ترمیم کند. هنگامی ‌که آسیب دید، تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که سعی کنید از پوسیدگی بیشتر آن جلوگیری کنید. با استفاده از خمیردندان و محصولات دهان‌شویه حاوی فلوراید برای محافظت و بازسازی مجدد دندان‌ها، برنامه پیشگیرانه را در نظر بگیرید.

 

2- سلامت لثه، نشانه سلامت عمومی‌ شماست.

لثه‌های شما از آنچه فکر می‌کنید نقش مهم‌تری در سلامت دهان و دندان (و سلامت عمومی) دارند. آنها به محافظت از بدن در برابر عفونت‌ها کمک می‌کنند. وقتی سلامت لثه به خطر بیفتد، بقیه بدن نیز به چالش کشیده می‌شود. در واقع، بیماری لثه با تعدادی از بیماری‌های جدی از جمله دیابت، بیماری قلبی و سکته مرتبط است. حدود 20 درصد از افراد بین 35 تا 44 سال و 40 درصد از افراد مسن (65-75 سال)، از بیماری شدید لثه رنج می‌برند. با تمیز کردن ملایم خط لثه و بین دندان‌ها با از بین بردن و جلوگیری از ایجاد پلاک، به محافظت از لثه‌های خود کمک کنید.

 

3- پلاک بزرگترین دشمن شماست.

پلاک منشأ همه (یا بیشتر) مشکلات دندان و لثه است. پلاک یک توده باکتری است که در دهان شما زندگی و از قندها و غذاهای باقی مانده تغذیه می‌کند. پلاک در ابتدا چسبناک و بی‌رنگ است، اما وقتی از بین نرود، به جرم زرد رنگی تبدیل می‌شود که پاک کردن آن بدون کمک دندانپزشک، کاملا غیرممکن است. این منجر به آسیب به مینای دندان می‌شود، زیرا باکتری‌ها، مواد غذایی باقیمانده و قندها را به اسید تبدیل می‌کنند و باعث ایجاد حفره، پوسیدگی دندان و بیماری لثه می‌شود. پس از هر وعده غذایی با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستشوی دهان، پلاک را از بین ببرید و از تشکیل آن جلوگیری کنید.

 

 

4- دهان شما حاوی بیش از 800 نوع مختلف باکتری است!

دهان یک اکوسیستم بسیار پیچیده است. به طور متوسط حفره دهانی سالم، حاوی حدود 800 نوع مختلف باکتری است که هر دندان بیش از یک میلیارد باکتری را در خود جای می‌دهد. هنگامی‌ که این اکوسیستم متعادل است، بدن شما یک سیستم دفاعی طبیعی قوی برای جلوگیری از شروع بیماری دارد. اما در زمانی که عدم تعادل وجود دارد، سیستم ایمنی بدن آسیب‌پذیرتر شده و فرد را مستعد ابتلا به انواع بیماری‌های دهان و دندان می‌کند. حتما بررسی کنید که از محصولات ملایم و بدون مواد خشن استفاده کنید تا تعادل باکتری‌های خوب و بد در دهان را بهم نزنید و زیستگاه آنها را حفظ کنید.

 

5- قانون 2*2

آیا مطمئن هستید که دندان‌هایتان را درست مسواک می‌زنید؟ در اینجا چند نکته وجود دارد تا مطمئن شوید که برنامه روزانه مراقبتی صحیحی برای دهان و دندان خود دارید:
• دندان‌های خود را دو بار در روز با یک برس متوسط، به مدت 2 دقیقه مسواک بزنید .
• مسواک را با زاویه 45 درجه نسبت به لثه‌ها نگه دارید و با حرکت دایره‌ای (برای مسواک‌های دستی) یا حرکت دندان به دندان (برای مسواک‌های برقی) مسواک بزنید.
• دندان‌های خود را خیلی محکم مسواک نزنید، این کار می‌تواند منجر به ایجاد حساسیت در دندان‌ها شود.
• مسواک (یا سر مسواک برقی) را حداقل هر 3 ماه یکبار یا به محض اینکه متوجه ساییدگی موها شدید، عوض کنید.
• مسواک زدن لثه و زبان خود را فراموش نکنید.

 

6- سلامت دهان و دندان به چیزی بیش از مسواک زدن نیاز دارد.

برای اطمینان از بهترین نتیجه، توصیه می‌شود از یک روتین 3 مرحله‌ای برای بهداشت دهان و دندانتان استفاده کنید:
1- دندان‌های خود را مسواک بزنید ( قانون 2*2 را فراموش نکنید.)
2-  به آرامی ‌بین دندان‌ها و در امتداد خط لثه را با استفاده از مسواک بین دندانی یا نخ دندان تمیز کنید تا قسمت‌هایی را که با مسواک نمی‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد، تمیز شوند.
3-  از دهانشویه حاوی فلوراید برای بازسازی مینای دندان و جلوگیری از ایجاد پلاک، استفاده کنید.

 

 

7- به دندانپزشکی مراجعه منظم داشته باشید.

مراقبت مناسب دهان و دندان از خانه شروع می‌شود. با مراجعه منظم به دندانپزشک، پوسیدگی احتمالی دندانی و آسیب‌های لثه‌ را متوجه می‌شوید که این‌کار هم در هزینه‌ها، بسیار مهم است هم احتمال آسیب گسترده و عفونت را کاهش می‌دهد.