dabika mag2

چه زمانی باید محصولات مراقبت از پوست خود را دور بریزید؟

1401-10-05
1:16 ب.ظ

شاید برای یک خانم هیچ چیزی به اندازه دور انداختن لوازم آرایشی و بهداشتی مورد علاقه که تاریخ‌شان گذشته، سخت نیست. در حالی که ممکن است وسوسه شویم که محصولات را تا زمانی که از هنوز می‌توان از آن استفاده کرد، نگه داریم، یا با این فکر که “روزی دوباره به کارم خواهند آمد” خودمان را گول بزنیم و آن‌ها را نگهداریم. اما استفاده از محصولات تاریخ گذشته می‌تواند به شدت مشکل‌ساز وآسیب‌رسان باشد.
محصولات پس از باز شدن چه زمانی منقضی می‌شوند؟
اکثر محصولات بین شش ماه تا یک سال بعد از باز شدن، ماندگاری دارند. چند عامل وجود دارند که تعیین می‌کنند که یک محصول با چه سرعتی منقضی شود، از جمله مواد تشکیل دهنده و نگهدارنده استفاده شده در فرمول. علاوه بر این، تاریخ ماندگاری و تاریخ انقضا یکسان نیستند. تاریخ ماندگاری از لحظه‌ای که شما برای اولین بار محصول را باز می‌کنید، شروع می‌شود. به دنبال برچسب PAO یا دوره پس از باز شدن بگردید. نماد آن شبیه یک ساعت شنی است؛ این نشانگر عمر محصول را پس از باز شدن، نشان می‌دهد که معمولاً بین شش ماه تا یک سال است.

تاریخ انقضا و تاریخ ماندگاری محصولات

تونر

تونرها معمولاً نسبت به سایر محصولات مراقبت از پوست ماندگاری کمتری دارند و به طور کلی توصیه می‌شود که بعد از حدود یک سال از باز شدن، آن را تعویض کنید. اگر تونر شما از نوع لایه‌بردار دارای AHAها مانند اسید گلیکولیک یا سیتریک یاBHA ها مانند اسید سالیسیلیک است، مهم است که این بازه زمانی را در نظر داشته باشید، زیرا نگهداری طولانی مدت این محصولات ممکن است منجر به خشکی یا تحریک پوست شود. اسیدها، به ویژه AHA‌ها، با قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌توانند منجر به حساسیت شدید پوست شوند، و محصولات فقط زمانی برای مصرف‌کنندگان، ایمن تلقی می‌شوند که pH آنها در حد بهینه، تنظیم شده باشد. با گذشت زمان، pH محصولات ممکن است تغییر کند، که می‌تواند منجر به آسیب به پوست شود.

تونر

سرم و مرطوب کننده

این محصولات بسته به فرمول و مواد مورد استفاده، از زمان باز کردن، حدود یک سال تاریخ دارند. برای مثال، محصولات حاوی روغن‌های ضروری (Essential oils) ممکن است سریع‌تر از سایرین منقضی شوند، زیرا این روغن‌ها با گذشت زمان تجزیه می‌شوند، به‌ویژه نگهداری نادرست مجر به کاهش اثر بخشی این محصولات نیز می‌شود. اگر مطمئن نیستید که آیا سرم یا کرم مرطوب کننده‌تان تاریخ مصرف گذشته است، بررسی کنید که پوست شما در مقایسه با زمانی که برای اولین بار از آن استفاده می‌کردید، چه واکنشی نسبت به آن نشان می‌دهد. اغلب مرطوب کننده‌های تاریخ مصرف گذشته تقریباً آبرسان نیستند. علاوه بر این، تغییرات در بافت (مانند جدا شدن) یا تغییر در بوی محصول شما می‌تواند نشان دهنده این باشد که زمان آن رسیده که یک محصول جدید تهیه کنید.

تاریخ مصرف سرم‌های صورت

ماسک‌های صورت

به طور کلی، بسته به مواد فعال استفاده شده، ماسک‌ها در حدود یک تا دو سال پس از باز شدن، منقضی می‌شوند. بسته به نوع ماسک ممکن است (ماسک‌های خاک رس) در زمانی کوتاه‌تر از آن که تخمین زده شده، خشک شوند. ماسک‌های دیگر حاوی مواد ناپایدار مانند ویتامین‌های C و E هستند که با گذشت زمان تحلیل می‌روند و ممکن است اثربخشی کمتری داشته باشند. ماسک‌هایی که با زغال فعال ساخته شده‌اند، اگر با هوا تماس نداشته باشند، منقضی نمی‌شوند. بنابراین تا زمانی که آن را بسته‌بندی‌شان نگه دارید، می‌توانید روی آن حساب کنید. برای تازه‌تر ماندن ماسک‌هایتان، سعی کنید از قاشق یا کاردک برای فرو بردن در مخلوط استفاده کنید که از انتقال باکتری‌ها از دست‌تان جلوگیری می‌کند. ماسک‌های ورقه‌ای را در یخچال نگهداری کنید زیرا ممکن است کمی ‌زمان بیشتری به ماندگاری آن‌ها اضافه کند.

تاریخ مصرف انواع ماسک‌های صورت

پاک‌کننده

پاک‌کننده‌های در برخی موارد می‌توانند تا دو سال دوام بیاورند، اگرچه بسیاری از برندها پیشنهاد می‌کنند که آن را از حدود یک سال به بعد دور بیاندازید. برخی از پاک‌کننده‌ها، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تا زمانی که در معرض دمای شدید قرار نگیرند، برای سال‌ها ماندگاری داشته باشند و تاریخ انقضا هم ندارند. برای اطمینان، اطلاعات روی بسته محصول را بررسی کنید تا بدانید در صورت نیاز چه زمانی باید آن‌ها را دور بیاندازید.

تاریخ مصرف پاک‌کننده های پوست

ضدآفتاب

در حالی که برخی از افراد ممکن است از برخی محصولات مورد علاقه مراقبت از پوست، حتی برخلاف توصیه‌های انجام شده، زمان بیشتری استفاده کنند، اما یک محصول اصلی وجود دارد که پس از به پایان رسیدن تاریخ مصرف، کاملاً باید آن را کنار بگذارید و آن کرم ضد آفتاب است. سعی نکنید پول پس‌انداز کنید و از کرم ضد آفتاب تابستان گذشته که به تازگی تاریخ مصرف آن تمام شده است؛ استفاده کنید.
چرا؟ زیرا بر خلاف سایر محصولات، ضد آفتاب در پیشگیری از سرطان‌های پوست موثر بوده است که در برخی موارد می‌تواند کشنده باشد. واقعاً ارزش ریسک سرطان پوست را ندارد. هر کرم ضد آفتاب با تاریخ انقضا مشخص شده است، بنابراین حتماً این تاریخ را در نظر داشته باشید تا پوست و خودتان را سالم نگه دارید.

تاریخ مصرف ضدآفتاب

چرا نباید از محصولات تاریخ مصرف گذشته استفاده کنید؟

تا اینجا همه ما می‌دانیم که محصولات چه زمانی منقضی می‌شوند، اما آیا واقعاً کار صحیحی است که پس از پایان آن زمان، استفاده از آن‌ها را ادامه دهیم؟ به گفته متخصصان، برخی از عوارض جانبی استفاده از محصولات تاریخ مصرف گذشته خطرناک است و همه آن‌ها به مرور زمان عوارض ناخواسته‌ای ایجاد می‌کنند، حتی اگر این فقط به معنای بی‌اثر شدن آن‌ها باشد. مدت ماندگاری نشان‌دهنده بازه زمانی است که یک فرمول از نظر پایداری، عملکرد و مواد نگهدارنده، در شرایط بهینه است. بعد از اینکه عمر مفید درج شده روی محصول گذشت، فرمول‌ها شروع به تغییر حالت می‌دهند و نگهدارنده‌ها به اندازه کافی موثر نیستند، که پوست شما را در برابر آلودگی میکروبی ناخواسته محافظت کنند. آلودگی میکروبی می‌تواند منجر به تحریک، جوش و در موارد شدید، حتی عفونت شود.
در حالی که نمی‌توانیم اثرات زمان را کنترل کنیم، اقداماتی وجود دارد که می‌توانیم برای استفاده حداکثری از محصولات مراقبت از پوست خود انجام دهیم. استفاده از قاشقک‌ها، قطره چکان‌ها و هر چیزی که جلوی تماس دستان ما با محصولات را قبل از رسیدن به پوست بگیرد، کمک زیادی به جلوگیری از آلودگی باکتریایی می‌کند. نگهداری صحیح محصولات در بهترین شرایط توصیه شده روی محصول که در اکثر موارد، دور نگه داشتن محصولات از دماهای شدید و نور مستقیم خورشید است، به پایدار ماندن مواد تشکیل دهنده آن‌ها، کمک می‌کند. در نهایت، برای اینکه در زمان استفاده بهینه اشتباه نکنید، تاریخ باز کردن محصول را بر روی بسته‌بندی بنویسید.

تاریخ ماندگاری روی محصول