dabika mag2

چک لیست نوزاد تازه متولد شده 1

1402-02-09
9:53 ب.ظ

با نزدیک‌شدن به تولد نوزاد، کارهای زیادی برای انجام‌دادن وجود دارد و جمع‌آوری تمام وسایل ضروری برای نوزاد تازه متولد شده، می‌تواند یک کار دلهره‌آور باشد. از این چک لیست برای آنچه در طول سه ماه اول زندگی کودک خود نیاز دارید، به علاوه برخی لوازم دیگر که باید در نظر بگیرید، استفاده کنید. این فهرست شامل وسایلی است که کودک شما به آن نیاز دارد، که شامل لباس، وسایل برای غذا دادن، پوشک، و لوازم ضروری برای حمام کردن و وسایل مفید برای زمانی که بیرون هستید، می‌شود.

وسایل خواب

 

تخت‌خواب

وقتی نوبت به ملزومات نوزاد تازه متولد شده می‌رسد، تخت‌خواب در صدر چک لیست قرار دارد. کودک شما برای خوابیدن به تختی ایمن نیاز دارد، زیرا در روزها و هفته‌های اولیه حداقل 16 ساعت در روز یا بیشتر می‌خوابد. تخت‌خواب ممکن است گران باشد، اما اگر مدلی را انتخاب کنید که هم برای کودک نوپا مناسب باشد و هم بعدا به تخت‌خواب برای کودک تبدیل می‌شود، می‌توانید سال‌ها از آن استفاده کنید. برخی از مدل‌ها حتی می‌توانند بعداً به یک تخت‌خواب با اندازه کامل تبدیل شوند.

 

تشک تخت نوزاد

یکی از مهم‌ترین ملزومات نوزاد تازه متولد شده، تشک محکمی ‌است که کاملاً با تخت متناسب باشد. این امن‌ترین سطح برای خوابیدن نوزاد است.

 

 

 

ملحفه

شما به ملافه زیادی نیاز نخواهید داشت – فقط یک روکش تشک ضد آب و چندین ملحفه که کاملاً با تشک تختخواب مطابقت دارد. برهنه نگه داشتن تخت نوزاد (عاری از هر نوع روکش دیگر، از جمله پتو، ملحفه، بالش و همچنین اسباب بازی) به کاهش خطر خفگی و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) کمک می‌کند.

 

گهواره

اگرچه این مورد اختیاری است، اما ما آن را به چک لیست نوزاد اضافه کردیم، زیرا برخی از والدین ترجیح می‌دهند در چند هفته اول از گهواره استفاده کنند. گهواره نوزاد کوچک و قابل حمل هستند. فضای کمتری را نسبت به تخت کودک اشغال می‌کنند و به راحتی از اتاقی به اتاق دیگر منتقل می‌شوند. البته، کوچولوی شما در نهایت به تخت‌خواب نیز نیاز خواهد داشت.

 

چراغ خواب

هنگامی‌که در نیمه‌های شب برای غذا دادن به اتاق کودک می‌روید، چراغ خواب یک نیاز واقعی است. این به شما امکان می‌دهد بدون روشن کردن لامپ، ببینید کجا می‌روید و چه می‌کنید. همانطور که کوچولوی شما بزرگتر می‌شود، چراغ خواب نیز ممکن است وقتی در نیمه شب از خواب بیدار می‌شود، اطمینان خاطر ایجاد کند.

 

کمد لباس

شما به مکانی برای قرار دادن لباس نوزاد خود نیاز دارید، در برخی موارد، کشوها یا قفسه‌هایی که به همراه میز تعویض پوشک ارائه می‌شوند ممکن است فضای کافی برای نگهداری را به شما بدهند اما کمد لباس نیز گزینه‌ خوبی است.

 

 

 

صندلی کودک

یک صندلی راحت، مکان مناسبی برای شیردهی، داستان یا لالایی قبل از خواب و آخرین نوازش قبل از خواب است. ممکن است به کاهش اختلال در تغذیه شبانه کودک و  تکان‌دادن آن ممکن است به آرامش شما و نوزادتان کمک کند.

 

پستانک

نوزادان ممکن است بخواهند پستانک را بمکند تا خودشان را آرام کنند، بنابراین ممکن است این یک مورد ضروری برای شما باشد. به خاطر داشته باشید که پستانک‌ها می‌توانند غیب شوند، پس بهتر است چند عدد در دسترس داشته باشید! پستانک‌ها در اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند. برچسب تولیدکننده را بررسی کنید تا مطمئن شوید که پستانک مناسب برای مرحله نوزادی است.

 

 

 

 

چک لیست بازی

چک لیست نوزاد تازه متولد شده بدون اسباب بازی‌ها و وسایل کودک برای زمان بازی کامل نمی‌شود:

 

سبد اسباب بازی

اگرچه سبد اسباب‌بازی ضروری نیست اما نوزاد تازه متولد شده شما ممکن است تعدادی اسباب‌بازی کادو بگیرد، و داشتن مکانی برای قرار دادن آنها مفید است. اگر قفسه دارید، می‌توانید اسباب بازی‌ها را نیز در آنجا نگهداری کنید.

 

آویز

یک آویز رنگارنگ (که با خیال راحت آن را در بالای تخت آویزان کرده و دور از دسترس کودک شما قرار دارد) به سرگرمی کودک شما کمک می کند. یک آویز با اشکال مختلف و رنگ‌های روشن (به خصوص قرمز، اولین رنگی است که نوزادان می‌بینند) گزینه خوبی است.

 

 

 

 

تاب کودک

تکان تاب‌ به آرام کردن کودک کمک می‌کنند. به خاطر داشته باشید که تاب‌های کودک دارای حداقل و حداکثر وزن هستند، بنابراین مطمئن شوید که تاب‌ کودک را متناسب با سایز نوزاد انتخاب کنید. تاب‌ها اغلب دارای اسباب بازی‌هایی هستند که بالای سرشان آویزان است و برخی حتی صدا می‌دهند یا موسیقی پخش می‌کنند.

 

نی‌نی‌‎لای‌لای یا باونسر

باونسرها شبیه تاب‌های کودک هستند، اما حرکات پای کودک شما باعث حرکت آن می‌شود. این وسیله می‌تواند یک آیتم ضروری برای شما باشد، زیرا به شما کمک می‌کند تا کارها را در نزدیکی کودکتان انجام دهید، در حالی که می‌دانید کودکتان امن و سرگرم است. باونسرها هم دارای حداقل و حداکثر وزن هستند، بنابراین قبل از خرید به دستورالعمل های سازنده نگاهی بیندازید.

 

زمین بازی قابل حمل

این می‌تواند برای نوزاد شما مکانی امن و محصور برای چرت زدن یا بازی فراهم کند، در حالی که شما کارهایی را در نزدیکی او انجام می‌دهید. یک حیاط بازی قابل حمل عالی است زیرا می‌توانید آن را با توجه به اتاقی که در آن هستید در خانه خود جابجا کنید.

 

اسباب‌بازی

نوزادان از اسباب‌بازی لذت نخواهند برد، به جز چیزهایی مانند جغجغه‌های ساده یا کتاب‌هایی با الگوهای کنتراست بالا. خیلی زود، اسباب‌بازی‌های نرمی که صدا تولید می‌کنند، اسباب‌بازی‌های فشاری با ویژگی‌های هیجان‌انگیز می‌توانند انتخاب‌های خوبی برای کمک به سرگرمی و حمایت از رشد کودک شما باشند. در مورد همه اسباب‌بازی‌های کودک، مهم است که اطمینان حاصل شود که هیچ قسمت کوچکی وجود ندارد که بتواند خطر خفگی را ایجاد کند.

 

 

 

 

تشک بازی

می‌توانید یک تشک بازی نرم و نازک را روی زمین قرار دهید تا کودک خود را در جایی قرار دهید تا چند دقیقه در روز روی شکم خود بازی کند. همیشه در این حالت بر کودک نظارت دقیق داشته باشید.

 

چک لیست تغذیه

غذا دادن به کودک یک بخش اساسی از وظیفه والدین است و موارد زیادی در چک لیست نوزادان وجود دارد که می‌تواند به آرام‌تر شدن این روند کمک کند. برای زمان شیردهی نوزاد به موارد زیر توجه کنید:

 

پارچه آروغ‌زدن

اینها برای محافظت از لباس شما در هنگام آروغ‌زدن کودک طراحی شده‌اند. همچنین می‌توانید از پتوی نوزاد هم برای این کار استفاده کنید، اما پارچه آروغ کوچک‌تر است که استفاده از آن را آسان‌تر می‌کند.

 

پتو نازک

پتوی نازک همه کاره است. این پتوها می‌توانند به عنوان روکش شیردهی و پارچه‌های آروغ زدن عمل کنند و همچنین می‌توانید از آنها برای قنداق کردن نوزادتان استفاده کنید.

 

بالش یو شکل

برای راحتی بیشتر هم شما و هم فرزندتان، یکی از این بالش‌هایU شکل را تهیه کنید. این بالش‌های سفت به نوزاد شما اجازه می‌دهد تا جایی غیر از بازوهای شما استراحت کند، که می‌تواند مقداری از وزن روی بدن شما را نیز کاهش دهد.

 

پیش‌بند

پیش‌بندها مطمئناً یک مورد ضروری هستند، زیرا می‌توانند از لباس‌های کودک شما در برابر شیر، شیر خشک و آب‌ریزش محافظت کنند.

 

شیشه شیر

چه قصد تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک را دارید، شیشه شیر برای نوزادان ضروری است. می‌توانید از بین گزینه‌های شیشه‌ای و پلاستیکی انتخاب کنید. برخی از انواع پلاستیکی دارای یک درپوش بطری هستند تا میزان هوایی را که نوزاد می‌بلعد را کاهش دهد. هنگام انتخاب بطری، شکل و اندازه نوک سرشیشه را در نظر بگیرید. ممکن است لازم باشد چند سرشیشه مختلف را امتحان کنید قبل از اینکه نوع مورد علاقه نوزادتان را پیدا کنید.

 

 

 

 

 

پمپ سینه

می‌توانید از یک پمپ دستی یا پمپ برقی یا باتری‌دار برای دوشیدن شیر مادر در صورت نیاز استفاده کنید، مثلاً اگر به محل کار خود می‌روید یا برای مدت طولانی‌تری از نوزادتان دور می‌شوید. برخی از مدل‌ها هر دو سینه را به طور همزمان پمپاژ می‌کنند.

 

برس بطری

این به شما کمک می‌کند تا داخل بطری را کاملا تمیز کنید.

 

استریل کننده بطری

محلو‌های ضدعفونی‌کننده برای بهداشتی نگه‌داشتن چیزهایی مانند بطری‌ها و سرشیشه‌ها استفاده می‌شوند، اگرچه شستن این وسایل به طور کامل با دست یا در ماشین ظرفشویی به همان خوبی کار می‌کند.

 

چک لیست پوشک

برای تعویض پوشک زیاد آماده شوید! ممکن است جذاب‌ترین بخش فرزندپروری نباشد، اما یک روال ضروری برای کودک شما است. در اینجا لیستی از وسایلی که برای پوشک کردن کودک خود نیاز دارید (یا ممکن است دوست داشته باشید) آورده شده است:

 

میز تعویض

برای تعویض پوشک کودکتان به فضای ایمنی نیاز دارید. میزهای تعویض لباس معمولاً دارای کشو یا قفسه هستند تا بتوانید بدون برداشتن دست از روی کودک به وسایلی مانند پوشک، دستمال مرطوب و لباس‌های تازه برسید. فقط مطمئن شوید که این موارد در دسترس نوزاد نیست. برخی از میزهای تعویض دارای بند هستند که می‌توانید از آن برای ایمن نگه داشتن کودک خود و جلوگیری از سقوط در صورت غلتیدن غیرمنتظره، استفاده کنید. حتی اگر بند را بسته‌اید، همیشه حداقل یک دست خود را در نزدیکی کودک خود داشته داشته باشید و از او غافل نباشید.

 

پد تعویض

داشتن یک پد تعویض به کودک شما کمک می‌کند تا راحت باشد و میز تعویض لباس تمیز بماند. برخی از آنها را می‌توان تمیز کرد و برخی دیگر دارای روکش‌های قابل شستشو هستند که می‌توانید با ماشین لباسشویی بشویید. اگر به دنبال راحتی هستید، این مطمئناً یک مورد ضروری برای کودک است.

 

پوشک

شما قطعا به پوشک نیاز خواهید داشت آن هم به تعداد زیاد! نوزاد شما ممکن است حدود 70 پوشک در هفته نیاز داشته باشد. غیرممکن است که از قبل بدانید که نوزاد شما به چه اندازه پوشک نیاز دارد، بنابراین ارزش خرید بسته‌های کوچک با چند اندازه مختلف را دارد. هنگامی‌که کودک شما به دنیا آمد، می‌توانید مقدار بیشتری از اندازه مناسب تهیه کنید.

 

 

 

دستمال مرطوب

با این دستمال‌ها به آرامی و سادگی ‌ناحیه پوشک نوزاد خود را  تمیز کنید.

 

دستمال یا حوله لطیف شستشو

دستمال را با آب گرم خیس کنید و از آن برای پاک کردن ناحیه پوشک کودک استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید از یک دستمال شستشو برای تمیز کردن کودک در زمان حمام استفاده کنید.

 

کرم راش پوشک

این غیرمعمول نیست که نوزادان هر از گاهی دچار بثورات پوشک شوند. در مورد اینکه کدام کرم یا پماد بهتر است، از متخصص نوزاد راهنمایی بخواهید.

 

 

در مقاله بعد به ادامه وسایل ضروری برای نوزاد و لیست سیسمونی می‌پردازیم.