dabika mag2

 کراتینه کردن مو

1402-01-09
1:54 ق.ظ

کراتین پروتئینی است که بدن به طور طبیعی آن را تولید می‌کند و به ساختار و استحکام مو، پوست و ناخن کمک می‌کند. کراتینه‌کردن مو فرآیندی است که به صاف‌کردن موهای وز یا آسیب‌دیده کمک می‌کند.

آشنایی با پروتئین کراتین

الیاف مو از سه ناحیه اصلی تشکیل شده است:

  • مدولا: این قسمت در هسته فیبر مو قرار دارد و فقط در موهای ضخیم‌تر دیده می‌شود.
  • کورتکس: این جزء اصلی مو، حاوی پروتئین بوده و استحکام و حالت کشسانی مو مربوط به این لایه است.
  • کوتیکول: این لایه بیرونی محافظ نازک، از سلول‌های کراتینه شده تشکیل شده که مانند فلس روی هم قرار دارند.

کراتین با کمک پیوندهای شیمیایی مانند پیوند یونی، دی‌سولفیدی و هیدروژنی، یک زنجیره مارپیچ بلند را در مو تشکیل می‌دهد. مواد شیمیایی موجود در کراتینه مو، رشته‌های کراتین را هدف قرار داده و شکل آنها را تغییر می‌دهد. در طول کراتینه مو، آرایشگر محصول مبتنی بر کراتین را روی موها زده و سپس از یک اتوی مو برای صاف کردن موها استفاده می‌کند. مواد شیمیایی در مو پخش شده و اتصال عرضی رشته‌های کراتینه را تغییر می‌دهند. ترکیبی از مواد شیمیایی، سشوار کشیدن و اتو کردن، اتصال عرضی را تغییر و موهای مجعد یا موج‌دار را صاف می‌کند.

مراقبت و نگهداری پس از کراتینه مو

با توجه به هزینه و زمانی که برای کراتین کردن موهای خود گذاشته‌اید، به دقت از موهای خود مراقبت کنید. این مراقبت‌ها زمان ماندگاری کراتین را افزایش می‌دهند:

  • حداقل به مدت 2 روز موهای خود را نشویید.
  • موهایتان را با کش یا سایر وسایل، محکم نبندید.
  • استفاده از شامپوها و نرم کننده‌های خشن ممنوع.
  • به هیچ عنوان موهای خود در معرض آب شور یا کلردار قرار ندهید.

استفاده از شامپو و نرم‌کننده بدون سولفات برای کمک به طولانی‌ماندن اثر کراتین بسیار مهم است. این محصولات به طور گسترده در فروشگاه‌های لوازم آرایشی و آنلاین در دسترس هستند.
در صورتی که کراتین کرده‌اید باید از شستن بیش از حد موهای خود اجتناب کنید، زیرا این کار می‌تواند کراتینه را از بین ببرد. در عوض، سعی کنید موها را هر 3 تا 4 روز یکبار با آب ولرم و نه داغ بشویید. استفاده از یک نرم‌کننده داخل حمام نیز می‌تواند به محافظت و حفظ رطوبت مو، کمک می‌کند. هنگام سشوار‌کشیدن، برای جلوگیری از آسیب‌رساندن به مو، از دمای کمتری استفاده کنید و قبل از استفاده از هر ابزار حالت‌دهنده حرارتی، از یک محصول محافظ حرارت استفاده کنید.
همچنین توصیه می‌شود حداقل تا 2 هفته پس از کراتینه از رنگ‌کردن مو خودداری کنید .
اثرات کراتینه مو می‌تواند 12 هفته یا بیشتر باقی بماند. با این حال، نتیجه در نهایت محو خواهد شد و فرد برای حفظ موهای صاف، باید آن را تکرار کند.

فواید کراتینه‌کردن مو

کراتینه‌کردن مو چندین مزیت دارد:

 

افزایش براقیت مو

کراتینه مو، کوتیکول مو را صاف می‌کند و باعث می‌شود کمتر وز شود. علاوه بر این، بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که این روش به موها ظاهری طبیعی، صاف و براق می‌دهد.

ماندگاری طولانی

اگر فردی به طور مناسب از موهای خود مراقبت و از محصولات مناسب استفاده کند و موها را زیاد شستشو ندهد، نتایج کراتینه می‌تواند تا چند ماه دوام داشته باشد.

مویی قابل کنترل‌تر

افرادی که موهای وز یا ضخیم دارند ممکن است کراتینه‌کردن مو را انتخاب کنند زیرا می‌تواند به آنها کمک کند زمان حالت‌دادن و در نهایت آسیب به مو را کاهش دهند .
همچنین ممکن است افراد پس از این کار متوجه شوند که موهایشان سریعتر خشک می‌شود. این به نوبه خود می‌تواند قرار گرفتن در معرض آسیب‌های ناشی از استایلرهای حرارتی را کاهش داده و سلامت مو را بهبود ببخشد.

تقویت موها و جلوگیری از شکسته‌شدن آن‍ها

کراتین یک پروتئین ساختاری است و می‌تواند مو را تقویت کرده و آسیب مو را کاهش دهد. از نظر برخی افراد این روش باعث رشد سریع‌تر موهایشان شده، زیرا انتهای مو، شکسته یا دچار موخوره نمی‌شود.

رشد مو

کراتین می‌تواند موها را تقویت کند تا به راحتی دچار موخوره یا شکستگی نشوند. این می‌تواند باعث شود که موها سریع‌تر رشد کنند، زیرا نوک موها سالم می‌مانند.

هزینه

درمان‌های کراتینه مو نسبتاً گران هستند. بسته به حجم و قد مو و نوع سالن زیبایی، می‌توان انتظار قیمت‌های متنوعی داشت. همچنین بعد از انجام آن نیاز به خرید محصولات تخصصی مو پرهزینه هم هست. علاوه بر این،کراتین کردن مو ممکن است نیاز به ماندن چند ساعته در آرایشگاه داشته باشد.

اگر فردی ترجیح دهد موهای خود را هر روز بشوید، این روش ممکن است برای او مناسب نباشد.

افزایش ماندگاری کراتین مو

مزیت قابل توجه کراتینه کردن مو، اثرات طولانی مدت آن است. این روش می‌تواند زمان صرف‌شده برای حالت‌دادن به مو را به میزان زیادی کاهش دهند، به خصوص اگر موها وز یا ضخیم باشند. همچنین می‌تواند 12 هفته یا بیشتر ماندگار باشد. علاوه بر این، برخی از افراد دیگر نیازی به حالت‌دادن موهای خود ندارند. این به این دلیل است که پس از استفاده از این روش، موها به طور طبیعی خشک‌شده و صاف و براق به نظر می‌رسند.

معایب کراتینه‌کردن مو

در مورد کراتینه‌کردن مو اختلاف نظر وجود دارد، زیرا در آنها از فرمالدئید یا سایر مواد شیمیایی که فرمالدئید آزاد می‌کنند استفاده می‌شود.

فرمالدئید گازی بی رنگ و تند است که خاصیت سمی‌ دارد و در صورت استنشاق یا تماس با چشم یا پوست ممکن است اثرات مضری بر روی سلامتی داشته باشد. اثرات مضر آن شامل موارد زیر باشد:

  • سرفه و خس خس سینه
  • حالت تهوع و استفراغ
  • سردرد
  • سرگیجه
  • عکس العمل‌های آلرژیتیک
  • درد قفسه سینه

کارشناسان همچنین قرارگرفتن مکرر در معرض سطوح بالای فرمالدئید را با برخی از انواع سرطان از جمله لوسمی ‌مرتبط می‌دانند. اما تحقیقات بیشتری برای تعیین ارتباط بین لوسمی‌ و قرارگرفتن در معرض فرمالدئید ضروری است. برخی از محصولات بیان می‌کنند که فاقد فرمالدئید هستند. با این حال، آنها از متیلن گلیکول یا سایر مواد شیمیایی استفاده می‌کنند که ممکن است هنگام گرم‌شدن، فرمالدئید آزاد کنند. این بدان معنی است که حتی اگر فرمالدئید در لیست مواد تشکیل‌دهنده نیست، افراد همچنان در خطر این ماده شیمیایی قرار دارند.

لازم به ذکر است که افراد باردار یا کسانی که قصد بارداری دارند، نباید موهایشان را کراتینه کنند.

و در آخر

کراتینه‌کردن مو، موها را صاف، براق، بدون وز و قابل‌کنترل‌تر می‌کند. اگرچه این روش پرهزینه است، اما نتیجه آن می‌تواند تا چند ماه باقی بماند. با این حال، با وجود محبوبیت این روش، کراتینه کردن مو بدون خطر نیست. اکثر آنها حاوی فرمالدئید یا سایر موادی هستند که ممکن است فرمالدئید آزاد کنند. این مواد شیمیایی می‌توانند عوارض جانبی مانند واکنش‌های آلرژیک، سرفه و استفراغ ایجاد کنند.