dabika mag2

یخچال جایی برای عطرهایتان!

1401-09-22
11:37 ق.ظ

وقتی برای عطری هزینه می‌کنید، دوست دارید تا حداکثر زمان ممکن، عطرتان کیفیت و رایحه خود را حفظ کند. متأسفانه، بر روی بسته بندی عطرها روش نگهداری ذکر نمی‌شود. تا آخر این مقاله با ما باشید تا بهترین مکان برای نگهداری عطر را بررسی کنیم.

تخریب عطر

تخریب عطر از لحظه‌ای که جعبه را باز می‌کنید، شروع می‌شود. با وجود اینکه جعبه‌های عطر عمدتاً تزئینی هستند، اما در واقع هدف فوق‌العاده مهم دارند و آن دور نگه داشتن عطر از نور، جلوگیری از ورود اکسیژن به داخل بطری و حفظ دمای پایدار است. در حالی که عطر در جعبه قرار دارد، تا اولین بو کردن در معرض اکسیژن قرار نمی‌گیرد، بنابراین هرگونه تغییر درونی پس از باز کردن جعبه شروع می‌شود. ایده‌آل‌ترین حالت استفاده از عطر این است که از عطر تا خالی شدن آن، لذت ببرید و مطمئن شوید که تا آن زمان آن را به درستی نگهداری می‌کنید.

شروع تخریب عطر از زمان بازکردن جعبه

نگهداری عطر

ساده‌ترین و کاربردی‌ترین نکته این است که عطر خود را در مکانی تاریک، خنک و خشک نگه دارید. این روش عطر را در برابر سه عامل اصلی مخرب یعنی گرما، نور و رطوبت محافظت می‌کند. یک محل آفتاب‌گیر یا یک کابینت یا قفسه در نزدیکی هر منبع حرارتی، عطر را سریع‌تر از نگهداری در یک مکان تاریک و خنک، خراب می‌کند. به منظور افزایش ماندگاری عطر، بهتر است پس از هر بار استفاده، درپوش آن را بگذارید تا قرارگرفتن در معرض اکسیژن به حداقل برسد.
بدترین مکان برای نگهداری یک عطر حمام است، اگرچه تا حدودی منطقی است زیرا جایی است که اکثر مردم برای روز خود آماده می‌شوند. به دلیل تغییرات دما (مثلاً هنگام دوش گرفتن) و رطوبت زیاد، عملاً شرایط را برای تخریب عطر فراهم می‌کند.

نگهداری و سازمان دهی عطر

مزایای خنک نگه داشتن عطر

متخصصان عطر، یخچال را برای نگهداری آن توصیه می‌کنند. از آنجایی که یخچال دمای ثابتی دارد و عطر را از نور و گرما دور نگه می‌دارد، بهترین راه برای جلوگیری از اکسیداسیون یا تخریب شیمیایی است. در مکان‌های مرطوب یا گرم، روغن‌ها و اسانس‌های طبیعی موجود در عطر شروع به تجزیه شدن می‌کنند. اگر الکل و آب داخل آن تبخیر شود، رسوب داخل بطری آن باقی می‌ماند.
فریزر مطمئناً در انتهای طیف قرار دارد، اما گزینه نامعتبری نیست. بحث‌های زیادی پیرامون این موضوع وجود دارد. آیا این به حفظ عطر شما کمک می‌کند؟ بله. آیا نگهداری عطر در فریزر ضروری است؟ خیر.
اما اگر عطر شما به طور انحصاری از مواد کمیاب و گران قیمت ساخته شده است، دمای شدید در فریزر ممکن است ایده خوبی باشد. نگران نباشید، عطر حاوی الکل است که از یخ زدن آن جلوگیری می‌کند.

نگهداری عطر در جای خنک

طول عمر عطر خود را بررسی کنید

عطرها بسته به غلظت و ترکیبات، طول عمری بین سه تا چهار سال دارند. به طور معمول، رایحه‌های قوی‌تر ماندگاری بیشتری دارند (و همچنین روی پوست هم ماندگارتر هستند).
برخی از عطرها ماندگاری بسیار کوتاه‌تری دارند، زیرا بدون هیچ گونه تثبیت‌کننده یا تقویت‌کننده‌ی عطری، فرموله می‌شوند.
اگر عطرتان از عمر مشخص شده گذشته است، لزوماً نیازی به دور انداختن آن نیست. مانند غذا، بهترین راه برای قضاوت در مورد اینکه آیا یک عطر از ماندگاریش گذشته است، بررسی کردن رایحه آن است. اگر عطرتان بوی ترش، اسیدی یا فلزی می‌دهد، احتمالا فاسد شده است. اگر قبلا واکنش آلرژیک نداشته‌اید اما شروع به نشان دادن علائم آلرژی به عطر قابل اعتماد خود کردید، وقت آن است که عطرتان را دور بیاندازید.

ماندگاری بسته به نوع عطر