dabika mag2

موهایی قوی‌تر و سالم‌تر

1402-05-18
12:19 ق.ظ

همه می‌خواهند موهایی قوی و براق داشته باشند. اما این کار می‌تواند چالش برانگیز باشد. ژن‌ها در مورد نوع، قدرت و حجم مو نقش مهمی ‌دارند. اما این بدان معنا نیست که نمی‌توان هیچ تغییری روی موهای خود داشته باشید.
در این مقاله، مراحلی را بررسی خواهیم کرد که می‌توانید برای کمک به تقویت تارهای مو، افزایش رشد و بهبود ظاهر و سلامت موهای خود انجام دهید.

از حرارت را کمتر استفاده کنید

سشوار، اتوهای صاف کننده، بیگودی داغ و سایر ابزارهای حالت دهنده حرارتی می‌توانند به موها آسیب وارد کنند، به خصوص اگر موهای شما نازک، خشک یا مستعد شکستن باشند. گرمای بیش از حد می‌تواند موها را ضعیف و در نتیجه آسیب‌دیده یا وز کند.
برای محدود کردن آسیب ناشی از خشک کردن مو، توصیه می‌شود سشوار را در فاصله 15 سانتی‌متری از سطح موهای خود و در حرکت نگه دارید و روی یک نقطه متمرکز نشوید. سشوار کشی و استفاده از استایلرهای حرارتی را به دو یا سه بار در هفته محدود کنید و بین هر جلسه به موهایتان زمان دهید تا ترمیم پیدا کنند.
سشوار و سایر ابزارهای حالت دهنده گرم شده خود را روی دمای کمتری تنظیم کنید تا احتمال آسیب مو را کاهش دهید. همچنین بهتر است از یک محصول محافظ حرارت روی موهای خود استفاده کنید تا آسیب را به حداقل برسانید.

 

 

 

 

مصرف ویتامین را افزایش دهید

مانند بقیه بدن، موها نیز برای سالم و قوی بودن به ویتامین‌ها و مواد معدنی خاصی نیاز دارند. منبع معتبر تحقیقات نشان داده است که کمبودهای تغذیه‌ای ممکن است با ریزش مو مرتبط باشد.
ویتامین‌ها و مواد معدنی که ممکن است برای رشد مو مهم باشند عبارتند از:

  • ویتامین A: موجود در سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج، شیر، تخم مرغ و ماست
  • ویتامین‌های گروه B، به ویژه بیوتین: در زرده تخم مرغ، جگر، ماهی قزل آلا، آووکادو، آجیل و دانه‌ها و محصولات لبنی یافت می‌شود.
  • ویتامین C: منابع خوب آن شامل مرکبات، توت فرنگی و فلفل دلمه‌ای است
  • ویتامین D: موجود در ماهی‌های چرب، زرده تخم مرغ و غذاهای غنی شده مانند شیر و آب پرتقال
  • ویتامین E: منابع آن شامل تخمه آفتابگردان، بادام، اسفناج، و آووکادو است.
  • آهن: در صدف، تخم مرغ، گوشت قرمز، عدس و اسفناج یافت می‌شود.
  • روی: منابع خوب آن شامل صدف، گوشت گاو، دانه کدو تنبل و عدس است

می‌توانید از مولتی ویتامین‌های حاوی این ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده کنید. با این حال، مهم است که قبل از مصرف هر گونه مکمل، به ویژه بیوتین، با پزشک مشورت کنید.

 

 

 

 

 

در شستن موهایتان سختگیر نباشید.

تمیز نگه داشتن موها مهم است. اما بیشتر شامپوها از موادی استفاده می‌کنند که چربی طبیعی موها را از بین می‌برند تا چربی را کاهش دهند و کثیفی را از بین ببرند. مگر اینکه موهای شما بسیار چرب باشد، احتمالاً می‌توانید به جای هر روز، دو تا سه بار در هفته با شامپو بشویید. شستن بیش از حد موها ممکن است باعث خشک و ضعیف شدن ساقه مو شود. همچنین از شامپو زیاد استفاده نکنید.

پوست سر خود را ماساژ دهید

افزایش گردش خون در پوست سر ممکن است به تقویت سلامت و وضعیت پوست سر شما کمک کند و همچنین جریان خون را در فولیکول‌های مو افزایش دهد. طبق یک مطالعه که در سال 2016، یک ماساژ روزانه 4 دقیقه‌ای پوست سر ممکن است توانایی افزایش ضخامت و استحکام مو را در طول زمان داشته باشد. شما می‌توانید با اعمال فشار در حرکات دایره‌ای با نوک انگشتان خود به مدت چند دقیقه پوست سر خود را ماساژ دهید. می‌توانید این کار را روی موهای خشک یا زمانی که موهایتان خیس هستند، درست قبل از استفاده از شامپو انجام دهید.

 

پروتئین را در رژیم غذایی خود افزایش دهید

دریافت پروتئین کافی در رژیم غذایی برای رشد مو مهم است، زیرا فولیکول‌های مو بیشتر از پروتئین تشکیل شده است. کمبود پروتئین در رژیم غذایی می‌تواند منجر به نازک شدن و ریزش مو شود.
غذاهای غنی از پروتئین که ممکن است به تقویت سلامت مو کمک کنند عبارتند از:

  • تخم مرغ
  • ماهی مانند ماهی خال مخالی و سالمون
  • آجیل و دانه‌ها
  • گوشت کم چربی
  • اسفناج و کلم پیچ
  • لوبیا و حبوبات

ماسک زرده تخم مرغ را امتحان کنید

زرده تخم مرغ حاوی همان پروتئین‌هایی است که یک فولیکول مو قوی را تشکیل می‌دهد. و طبق یک مطالعه در سال 2018، پپتیدهای موجود در زرده تخم مرغ ممکن است به تحریک رشد مو کمک کنند. زرده تخم مرغ همچنین حاوی چندین ماده مغذی ضروری است که با رشد مو و موهای سالم مرتبط است، از جمله ویتامین A و D، بیوتین و فولات.

با انجام مراحل زیر می‌توانید ماسک زرده تخم مرغ خود را درست کنید:

  1. 3 زرده تخم مرغ و 3-4 قاشق غذاخوری روغن نارگیل کمی‌ گرم، را به خوبی با هم مخلوط کنید.
  2.  هنگامی‌که به خوبی مخلوط شد، به پوست سر و ریشه مو خود بمالید.
  3. پس از استفاده از مخلوط، کلاه رنگ را روی سر خود قرار دهید.
  4. بگذارید 10 تا 15 دقیقه روی سرتان بماند.
  5. آن را با آب خنک بشویید.

 

 

برای آبکشی مو از آب خنک استفاده کنید

دوش گرفتن با آب خیلی گرم ممکن است باعث آسیب حرارتی به موها، هم در ریشه و هم روی کوتیکول شود. بخار در حمام می‌تواند کوتیکول‌های مو را باز کند، که می‌تواند منجر به خشکی، وز و شکستگی شود.
برای محافظت از موهای خود، با آب ولرم موهایتان را بشویید. سپس، با آب خنک روی موها و پوست سر، دوش خود را به پایان برسانید. این کار باعث بسته شدن کوتیکول موها می‌شود که در این صورت موها رطوبت را راحت‌تر حفظ می‌کنند.

 

از آلوئه‌ورا روی موها و پوست سر استفاده کنید

آلوئه‌ورا سرشار از ویتامین‌های A و C است. این ویتامین‌ها به رشد سلول‌های سالم از جمله سلول‌های موجود در موها کمک می‌کنند. علاوه بر این، آلوئه‌ورا همچنین حاوی ویتامین B-12 و اسید فولیک است که هر دو ممکن است در تقویت موهای سالم مفید باشند. با این حال، مشخص نیست که آیا این ویتامین‌های مفید با استفاده موضعی از آلوئه‌ورا به پوست سر نفوذ می‌کنند یا خیر. می‌توانید ژل خالص گیاه آلوئه‌ورا به موها و پوست سر خود بمالید یا به دنبال محصولات موی حاوی ترکیبات آلوئه‌ورا باشید. همچنین می‌توانید ماسک موی آلوئه‌ورا، را برای حالت دادن بیشتر تهیه کنید.

 

 

به جای حوله از تی‌شرت استفاده کنید

به گفته متخصصان مراقبت از مو، مالیدن موهای خیس با حوله پارچه‌ای پس از شستن می‌تواند به دلیل اصطکاک ایجاد شده بین حوله و مو باعث آسیب و شکستگی مو شود. می‌توانید یک حوله میکروفایبر انتخاب کنید یا راه حل ساده‌تر و ارزان‌تر استفاده از یک تی شرت نخی ساده است. پارچه تی شرت در هنگام خشک شدن اصطکاک کمتری ایجاد می‌کند و در نتیجه آسیب کمتری ایجاد می‌کند. برای خشک کردن موهایتان، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. پس از شستن و آبکشی، موهای خود را به آرامی‌ فشار دهید، تا آب از آن خارج شود.
  2. سر خود را به جلو خم کنید و تی شرت را به دور سر خود بپیچید.
  3. موهای مرطوب خود را به مدت 5 تا 10 دقیقه در پیراهن بپیچید، سپس باز کنید.
  4. تی شرت را به آرامی ‌دور هر قسمت از مو که رطوبت بیش از حد دارد فشار دهید، سپس خشک کنید و طبق معمول حالت دهید.

 

 

 

 

 

 

روغن درمانی را امتحان کنید

درمان با روغن یک انتخاب محبوب برای کمک به بازگرداندن رطوبت به موهای خشک، وز یا آسیب دیده است. درمان روغن نارگیل و آووکادو  می‌تواند مفید باشد. طبق یک مطالعه در سال 2003، روغن نارگیل توانایی کاهش ریزش پروتئین را در موهای آسیب دیده دارد. مانند روغن نارگیل، روغن آووکادو نیز حاوی اسیدهای چرب ضروری و همچنین ویتامین‌های A، B-5 و E است.

برای تهیه روغن مو، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. یک تا دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل (در دمای اتاق) و 1-2 قاشق غذاخوری روغن آووکادو بسته به بلندی موهایتان می‌توانید بیشتر یا کمتر استفاده کنید، اما نسبت هر دو روغن را تقریباً برابر نگه دارید.
  2.  مخلوط روغن را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید و در قابلمه بگذارید و به آرامی‌ داخل قابلمه آب داغ بریزید. اجازه دهید روغن با هم ذوب شود و حدود 2 دقیقه داخل شیشه گرم شود. روغن نباید خیلی داغ باشد، فقط کمی‌ گرم شود تا خوب مخلوط شوند.
  3. دمای روغن را پشت مچ دست خود را تست کنید. باید ولرم باشد نه داغ. اگر روغن داغ به نظر می‌رسد،  صبر کنید تا خنک شود.
  4. مخلوط روغن ولرم  را به پوست سر، ریشه موها و انتهای موها بمالید.
  5. کلاه دوش بپوشید و اجازه دهید روغن به مدت 20 دقیقه به موهایتان نفوذ کند.
  6.  با آب ولرم خوب بشویید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد روغن درمانی مو این مقاله را بخوانید.

 

 

 

 

و در آخر

دستیابی به موهای قوی و سالم نیاز به کار در همه زمینه‌ها دارد. در حالی که به حداقل رساندن آسیب گرما و شستشوی بیش از حد مهم است، آنچه به بدن خود وارد می‌کنید نیز مهم است. خوردن یک رژیم غذایی متعادل که شامل طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها، مواد معدنی و منابع پروتئین است می‌تواند به تقویت سلامت مو و پوست سر شما کمک کند. اگر متوجه شدید که موهایتان مستعد شکستن شده یا بیشتر از حد معمول موهایتان می‌ریزد، بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید. ریزش مو برای بسیاری از مردان و زنان طبیعی است، اما گاهی اوقات می‌تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای باشد.